Загадки нового джерела швидких радіоімпульсів

Вченим вдалося локалізувати нове джерело швидких радіоімпульсів. Швидше за все ним є пульсар чи магнетар, розташований за 3 млрд світлових років від нас. Однак з’явилися нові загадки.

Магнетар, що породжує швидкі радіоімпульси
Магнетар, що породжує швидкі радіоімпульси. Джерело: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Джерело швидких радіоімпульсів у далекій галактиці

Радіоастрономам, що працюють із Великим масивом антен національної наукової фундації імені Карла Янського (VLA), вдалося локалізувати положення джерела швидких радіоімпульсів FRB 190520. Вперше його віднайшли за допомогою китайського 500-метрового радіотелескопа FAST у 2019 році.

Тепер вченим вдалося дізнатися, що об’єкт, який є джерелом цих імпульсів, розташований у далекій карликовій галактиці. Відстань до неї складає 3 млрд світлових років. При цьому між потужними спалахами випромінювання джерело створює багато слабких.

Остання особливість дозволяє порівняти новий об’єкт із FRB 121102, положення якого було визначено 2016 року теж за допомогою VLA. Тривалий час вчені взагалі не могли зрозуміти, звідки ж до нас долітають загадкові довгоперіодичні сигнали. Це джерело стало одним із перших, положення яких вдалося визначити та почати будувати здогадки щодо його природи.

Загадкові нейтронні зорі

На думку вчених, найбільш імовірно, що джерелом швидких радіоімпульсів є якийсь із типів нейтронних зір. Це або дуже щільні пульсари, або магнетари. Останні являють собою нейтронні зорі з надзвичайно потужними магнітними полями. Нещодавні дослідження дозволили спостерігати на них процеси, дуже схожі на ті, що могли б створювати швидкі радіоімпульси.

Однак FRB 121102 та FRB 190520 відрізняються від решти джерел швидких радіоімпульсів тим, що на них між основними спалахами спостерігається інша активність. Це може свідчити, що вони належать до якогось іншого типу об’єктів.

Загадка електронів

Джерела швидких радіоімпульсів можуть стати астрономам у пригоді. Річ у тім, що коли такий імпульс рухається крізь середовище, наповнене вільними електронами, його високочастотні компоненти доходять до нас швидше, ніж низькочастотні. І за величиною затримки можна визначити відстань до галактики, у якій розташоване його джерело.

Але із FRB 121102 та FRB 190520 це не працює. Зокрема, останнє джерело показує, що відстань до нього становить від 8 до 9,5 млрд світлових років, у той час як астрономи точно знають, що до галактики, в якій воно розташоване, 3 млрд.

Вочевидь, залежність порушується через середовище навколо нейтронної зорі. На думку вчених, у таких випадках вона може бути новонародженою і все ще оточеною рештками наднової. Процеси, які при цьому відбуваються, лишаються слабо вивченими.