Японська компанія обіцяє до 2029 року звести з орбіти великий шмат сміття

До 2029 року має відбутися місія  ADRAS-J2, у межах якої з орбіти мають безпечно звести ступінь ракети, що перетворився на шматок сміття розміром з автобус. Принаймні, так обіцяє японська компанія Astroscale.

Ступінь ракети, що перетворилася на шматок сміття
Ступінь ракети, що перетворився на шматок сміття. Джерело: www.space.com

Виведення з орбіти космічного сміття

Японська компанія Astroscale щойно уклала угоду вартістю 90 млн доларів на виведення з орбіти ракетного ступеня розміром з автобус до кінця десятиліття.

Новаторський проєкт, що фінансується Японською агенцією аерокосмічних досліджень (JAXA), є продовженням місії ADRAS-J компанії Astroscale, яка нещодавно завершила орбітальну інспекцію 12-річного розгінного блоку японської ракети H-2A з близької відстані.

Нова місія під назвою ADRAS-J2 захопить 3-тонний ступінь ракети завдовжки 36 футів (11 м) за допомогою роботизованого маніпулятора і втягне його в атмосферу Землі, щоб спалити, демонструючи критично важливу технологію очищення космічного простору.

Розгінний блок H-2A, який обертається на орбіті висотою 370 миль (600 км) з моменту розгортання супутника спостереження за парниковими газами GOSAT у 2009 році, є одним із сотень відпрацьованих ракетних корпусів у навколоземному просторі. Некерованість і вік корпусу ракети створюють труднощі для його вилучення, але перевірка ADRAS-J показала, що адаптер корисного навантаження, який буде використаний для захоплення ракети, не пошкоджений.

Інші місії з вилучення космічного сміття

Astroscale планує здійснити ще дві місії з видалення космічного сміття. У липні компанія, що базується в Токіо, підписала контракт з оператором супутникового зв’язку Eutelsat OneWeb на зняття з орбіти супутника OneWeb, оснащеного магнітною стикувальною пластиною, в 2027 році.

Ще один концептуальний космічний апарат Astroscale, оснащений роботизованою рукою, наразі розглядається космічною агенцією Великої Британії для потенційного зняття з орбіти двох старих британських супутників.

Місія ADRAS-J2 може стартувати вже у 2027 році, згідно з даними Агенції з присвоєння космічних номерів (Space Assigned Numbers Authority). Європейська космічна агенція (ЄКА) також працює над місією, метою якої є видалення космічного сміття. Ця місія під назвою ClearSpace-1 буде спрямована на набагато менший супутник Proba-1 вагою 207 фунтів (94 кг). Спочатку ClearSpace-1 був призначений для видалення адаптера корисного навантаження вагою 247 фунтів (112 кг) з європейської ракети Vega, але ЄКА вирішила переключитися на Proba-1 після того, як початкова ціль була пошкоджена в результаті зіткнення на орбіті у серпні 2023 року. Місія буде запущена не раніше 2028-го.

Astroscale також випробувала деякі зі своїх ключових технологій у проєкті під назвою ELSA-M. Ця місія, завершена в січні, неодноразово захоплювала імітований шматок космічного сміття за допомогою магнітної системи.

Загрози від космічного сміття та безпечне середовище

Космічне сміття є серйозною проблемою. За даними ЄКА, близько 40 500 одиниць космічного сміття, розмір якого перевищує 10 см, мчить у космосі. Це старі супутники, відпрацьовані ступені ракет, об’єкти, викинуті з Міжнародної космічної станції, а також фрагменти, що утворилися в результаті зіткнень і вибухів. Крім того, в навколоземному просторі розсіяно 1,1 млн об’єктів розміром від 1 до 10 см. Кількість об’єктів, менших за 1 см, оцінюється у понад 130 млн.

Це сміття кружляє навколо Землі з неймовірною швидкістю, загрожуючи пошкодити все на своєму шляху. Оскільки кількість діючих супутників також зростає, експерти побоюються, що зіткнення незабаром стануть неможливими, оскільки наземні радари бачать лише більші фрагменти космічного сміття.

Зіткнення між великими фрагментами космічного сміття викликають особливе занепокоєння, оскільки вони створюють величезну кількість уламків. Тому активне видалення космічного сміття має вирішальне значення для збереження космічного середовища безпечним для майбутніх операцій, кажуть багато експертів зі сталого розвитку. Неконтрольований каскад зіткнень, так званий синдром Кесслера, може зробити його непридатним для використання протягом десятиліть.