Як Сонце створило найблакитніший астероїд

Астероїд Фаетон має насичений блакитний колір. Астрономи дійшли висновку, що це результат його регулярних наближень до Сонця. Внаслідок нагріву з нього злітає червона залізна кора, а вуглець спікається на сажу.

Найблакитніший астероїд Сонячної системи
Найблакитніший астероїд Фаетон. Джерело: University of Arizona/Heather Roper

Найблакитніший астероїд Сонячної системи

Вчені розгадали загадку кольору астероїда Фаетон. Коли на початку 1980-х його відкрили, виявилося, що він має найглибше блакитне забарвлення з усіх відомих малих тіл Сонячної системи. А ще у нього є хвіст.

Причиною цього, як зазначається у статті журналу Icarus, є орбіта астероїда. В афелії, найвіддаленішій точці своєї орбіти, він віддаляється за орбіту Марса. А от у перигелії Фаетон підходить до Сонця ближче, ніж будь-яке інше тіло, на відстань усього 13 млн км.

Це приблизно втричі ближче до Сонця, ніж орбіта Меркурія. Не дивно, що при цьому Фаетон сильно нагрівається. За оцінками вчених, його температура в цей момент перевищує 800°C.

Процеси на поверхні Фаетона

Більшість астероїдів має брудно-червоне забарвлення. За це відповідають органічні речовини та залізовмісні сполуки, які вкривають їхню поверхню. Але при тому нагріві, якого зазнає Фаетон, ці речовини починають випаровуватися. При цьому частина вуглецю спікається до стану сажі. Найблакитніший астероїд після кожного такого зближення трохи оновлюється.

Орбіта Фаетона
Орбіта Фаетона. Джерело: Аstronomynow.com

Звичайно, біля Сонця Фаетон проводить невелику частину свого оберту. Ексцентрична орбіта передбачає максимальну швидкість у перигелії та мінімальну — в афелії. І за цей час червоний металевий корок на поверхні астероїда частково відновлюється. Докладно цей процес зможе вивчити місія DESTINY+.

Але Фаетон обертається таким чином уже не один мільйон років. Тож численні проходи перигелію очистили його поверхню та надали їй блакитного кольору. Те саме спостерігається і для кількох інших астероїдів. Однак вони підходять до Сонця не настільки близько, тому їхнє забарвлення не таке насичене.