Що означає «ексцентриситет орбіти» на астрономічному жаргоні

Продовжуємо досліджувати дивний та дивовижний світ термінів та жаргону з астрономії. Минулого разу ми розбирали, що таке точки Лагранжа, на одній з яких вже влаштувався телескоп James Webb. Пояснювали, що таке теорія Великого вибуху простими словами. У цій публікації ми розповімо, що таке ексцентриситет орбіти.

HD106906 b
Це зображення екзопланети під назвою HD106906 b, що займає малоймовірну орбіту навколо подвійної зорі на відстані 336 світлових років від нас. Це вперше, коли астрономам вдалося визначити рух масивної планети, схожої на Юпітер, яка обертається дуже далеко від подвійних зірок-господарів. Зображення: Universetoday

Ексцентриситет — це міра того, наскільки круговою є орбіта. Ексцентриситет 0 означає, що орбіта є ідеальним колом. Все, що між 0 та 1, є еліптичною орбітою. Якщо ексцентриситет дорівнює 1, це буде парабола, яка взагалі не є орбітою, а скоріше траєкторією відходу. Значення понад 1 — це орбіта у формі гіперболи, яка також є траєкторією відходу.

Приклади орбіт у Сонячній системі

Ексцентриситет орбіти Землі становить 0,0167, і тому це майже ідеальне коло. Це значення збільшується та зменшується впродовж сотень тисяч років через крихітні гравітаційні взаємодії з іншими планетами. З усіх планет Сонячної системи найвищий ексцентриситет орбіти має Меркурій зі значенням 0,2. У Венери та Нептуна цей показник найнижчий — 0,0068 та 0,0112 відповідно.

Об’єкти зовнішнього поясу Койпера, такі, як карликові планети Ерида та Седна, мають дуже високий ексцентриситет. Наприклад, у перигелії (найближчій до Сонця точці орбіти небесного тіла) відстань від Седни до нашої зорі становить 76 а.о., у той час як у найвіддаленішій точці своєї орбіти (афелії) вона перебуває на відстані 937 а.о. Це дає їй орбітальний ексцентриситет 0,855.

Більшість довгоперіодичних комет мають великий ексцентриситет. Наприклад, комета Галлея має значення 0,967. Це дуже витягнутий та тонкий еліпс, але комета все одно залишається на орбіті й періодично повертатиметься у внутрішню частину Сонячної системи.

Як ще один цікавий приклад можна згадати астероїд Оумуамуа. Він мав ексцентриситет 1,2. Цей показник означає, що він ніколи не був гравітаційно пов’язаний із Сонцем, а лише пролітав повз.

Екзопланети

Відомі екзопланети зазвичай мають вищий ексцентриситет, ніж планети Сонячної системи. Напевно, це пов’язано з упередженістю нашої здатності виявляти їх. Нинішні методи виявлення екзопланет мають тенденцію знаходити об’єкти з дуже великим віддаленням від батьківської зорі. У цьому випадку у віддаленій системі ми переважно спостерігаємо одну чи кілька планет.

Гравітаційна взаємодія багатьох планет допомагає округлити орбіти та зменшити загальний ексцентриситет. Оскільки в цих системах, як правило, є лише одна велика планета, немає жодної іншої взаємодії, яка могла б згладити її орбіту.

За матеріалами Universetoday.

Нагадаємо, що раніше ми пояснювали, що станеться із людським тілом у космічному вакуумі.