Виявлена найдавніша згадка про північне сяйво в історії людства

Дослідники знайшли найстарішу відому згадку про північне сяйво, описану в стародавньому китайському тексті, датованому приблизно X століттям до н. е. Опис подій космічної погоди передує попередній найстарішій згадці про полярні сяйва приблизно на три століття. Про це відкриття повідомляє Advances in Space Research.

У новому дослідженні вчені з Університету Нагоя в Японії оцінили «Бамбукові аннали» (Zhushu Jinian на мандаринському діалекті китайської мови), в яких ведеться хроніка історії Китаю з ранніх «легендарних часів» до IV століття до н. е. У тексті, де іноді зустрічаються повідомлення про незвичайні спостереження в небі, дослідники вивчили згадку про «п’ятикольорове світло», що спостерігається у північній частині неба ближче до кінця правління короля Чжао династії Чжоу. Цей фрагмент, ймовірно, був написаний приблизно у 977—957 роках до н. е.

Історя
Найстаріша згадка про північне (полярне) сяйво в історії людства датується Х століттям до н. е. Ілюстрація: NBC News

Дослідники виявили, що запис «п’ятиколірного світла» узгоджується з великою геомагнітною бурею, що викликає полярні сяйва. У X столітті до н. е. північний магнітний полюс Землі був нахилений до євразійської сторони приблизно на 15° ближче до центрального Китаю, ніж зараз. За словами вчених, полярне сяйво в середніх широтах було досить яскравим і багатобарвним видовищем.

Інші згадки північного сяйва в історії

Дослідники вважають, що це полярне сяйво, ймовірно, могли помітити спостерігачі у центральному Китаї під час значних магнітних штормів, що робить цю згадку найранішим датованим записом полярного сяйва в історії людства. До цього найстаріші записи про полярні сяйва були зроблені ассирійськими астрономами на клинописних табличках у період 679—655 років до н. е. За словами вчених, ще один ймовірний запис про північні сяйва був виявлений в астрономічному щоденнику вавилонського царя Навуходоносора II, датованому 567 р. до н. е.

Вчені додали, що дослідження, які ґрунтуються на перегляді історичних записів, можуть допомогти змоделювати довгострокові закономірності мінливості космічної погоди та сонячної активності у тимчасових масштабах від десятиліть до тисячоліть. Розуміння цих коливань може допомогти людству підготуватися до майбутніх потужних вивержень на Сонці, які здатні зруйнувати технологічну інфраструктуру.

Нагадаємо, що раніше північні сяйва «запалили» небо США та Європи після потужного сонячного спалаху.