Виявлена ​​найбільша кам’яниста планета

Команда астрономів з Уорікського університету повідомила про відкриття вельми незвичайної екзопланети, що одержала позначення TOI-849b. Вона обертається навколо сонцеподібної зорі, розташованої на відстані близько 730 світлових років від Сонячної системи. Радіус цього об’єкта приблизно дорівнює радіусу Нептуна, він здійснює один оберт навколо свого світила всього за 18 годин. Через таку близькість денна сторона екзопланети розігріта до 1500°C.

Гарячий нептун в уяві художника. Джерело: University of Warwick/Mark Garlick

TOI-849b привернула увагу вчених завдяки тому, що її орбіта проходить у т.зв. «нептуновій пустелі». Цим терміном астрономи називають область простору поблизу зірок, де практично не зустрічається тіл подібних розмірів. Не дивно, що дослідники розпочали додаткові спостереження незвичайної екзопланети з метою точніше визначити її характеристики.

Проведені за допомогою спектрографа HARPS вимірювання показали, що маса TOI-849b у 39 разів перевищує масу Землі. Це означає, що її середня густина практично дорівнює земній. Таким чином, вона є найважчою кам’янистою екзопланетою, виявленою астрономами.

За словами дослідників, наразі вже сформульовані дві основні теорії формування TOI 849 b. Згідно з першою з них, спочатку екзопланета була схожа на Юпітер, але згодом втратила більшу частину летких речовин під впливом будь-якого зовнішнього фактора — зіткнення з іншим планетоподібним тілом, гравітаційного впливу з боку зірки або фотовипаровування атмосфери (винесення її в космос під дією центрального світила). Друга теорія передбачає, що TOI 849 b може бути “невдалим” газовим гігантом. Можливо, у період формування планети в акреційному диску сталася якась подія, через яку вона так і не змогла мати потужну газову оболонку.