Астролюбителі допомогли знайти величезну планету

Добровольці, які беруть участь у проєкті Planet Hunters TESS, допомогли астрономам виявити раніше невідому величезну екзопланету. Вона є представником досить рідкісної категорії довгоперіодичних транзитних світів та містить багато важких елементів у своєму складі.

Екзопланета TOI-2180 b в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt

Відкриття астролюбителів

Planet Hunters TESS є одним із проєктів громадянської науки. У його межах усі охочі можуть аналізувати дані, які збирає космічний телескоп TESS. Він шукає зміни яскравості світил, які викликаються транзитами їхніх супутників.

1 лютого 2020-го учасник проєкту на ім’я Том Джейкобс звернув увагу на невелику зміну яскравості сонцеподібної зорі TOI-2180, розташованої за 379 світлових років від Землі. Її блиск зменшився на пів відсотка, а менш ніж за 24 години повернувся до попереднього значення. Джейкобс повідомив про свою знахідку професійним астрономам. Під час наступних спостережень їм вдалося зафіксувати новий транзит, тим самим підтвердивши існування екзопланети, що отримала позначення TOI-2180b.

Незвичайний гігант

Відкрита екзопланета є газовим гігантом. Вона має витягнуту орбіту з періодом обертання 260 днів, що є рідкісним показником для екзопланет, знайдених за допомогою транзитного методу. Зазвичай вони мають періоди обертання не більше місяця.

TOI-2180b також має незвичайний склад. Її маса перевищує масу Юпітера в 2,8 раза за схожого радіуса. На думку вчених, це пояснюється тим, що екзопланета містить велику кількість важких елементів у своїх надрах — їхня частка оцінюється більш ніж у сотню мас Землі. Передбачається, що це могло статися через пізню акрецію крижаних планетезималей на ядро ​​TOI-2180b під час її формування.

Нагадаємо, що нещодавно ми писали про те, як астроном-аматор відкрив раніше невідому галактику.