Вчені знайшли припливно-пульсуючу зорю

Астрономи дослідили зорю TIC 435850195. Виявилося, що вона належить до рідкісного типу припливно-пульсуючих змінних. Ці світила розширюють свою оболонку, але не одночасно вусібіч, а тільки у напрямку свого компаньйона.

Зоря TIC 435850195
Зоря TIC 435850195. Джерело: scitechdaily.com

Зорі — приливні пульсатори (TTP)

Астрономи виявили нову зорю — приливний пульсатор (TTP), проаналізувавши дані супутника NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). Новознайдений пульсатор, позначений TIC 435850195, належить до рідкісного класу тривісних TTP.

Так звані TTP — це пульсуючі зорі в тісних подвійних, в яких осі пульсації нахилені в орбітальну площину приливним випинанням, індукованим їхніми компаньйонами. Загалом вісь пульсації в таких системах збігається з припливною опуклістю, а не зі спіновою віссю зорі.

ТТP є рідкісною знахідкою, оскільки на сьогодні було виявлено лише кілька таких пульсаторів. Лише один із них, відомий як TIC 184743498, демонструє пульсацію вздовж трьох різних осей, що робить його тривісним пульсатором (TAP).

Тепер команда астрономів під керівництвом Рахула Джаярамана (Rahul Jayaraman) з Массачусетського технологічного інституту (MIT) повідомляє про відкриття ще одного TAP. Провівши візуальне дослідження кривих блиску на повнокадрових зображеннях TESS, вчені виявили, що подвійна TIC 435850195, яка затьмарює Сонце, поводиться як TAP.

Припливно-відливні явища в TIC 435850195

«У цій роботі ми повідомляємо про ідентифікацію другого коли-небудь виявленого тривісного пульсатора з 16 надійно виявленими мультиплетами пульсацій, з яких 14 є дипольними дублетами, розділеними 2νorb», — пишуть дослідники.

Загалом дослідження показало, що TIC 435850195 демонструє 14 дипольних дублетних пульсацій, дві синглетні пульсації та дві триплетні пульсації: одну дипольну й одну квадрупольну. Астрономи припускають, що потрійний дипольний режим може бути не повністю припливно-відливним, тоді як квадрупольний режим важко інтерпретувати за наявними на сьогодні даними.

Подальше дослідження пульсації дозволило команді зробити висновок, що спостережувані мультиплети справді спричинені припливними явищами. Вони виключили можливість того, що ці мультиплети можуть бути функцією перспективи спостереження за системою.

Особливості системи TIC 435850195

Що стосується параметрів TIC 435850195, то дослідники з’ясували, що вона складається з трохи еволюціонізованої первинної зорі Дельта Щита і вторинної зорі К-типу, яка все ще перебуває на нульовому віці головної послідовності. За оцінками, вік системи становить майже мільярд років і вона розташована на відстані близько 1750 світлових років від Землі.

Підсумовуючи результати, автори статті зазначили, що ТІК 435850195 представляє багатство спостережуваних пульсаційних поведінок. Завдяки цьому система є унікальною лабораторією, за допомогою якої можна ретельно дослідити вплив гравітаційного поля супутника на пульсації зорі.

Астрономи сподіваються, що майбутні релізи кривих блиску TESS дозволять виявити тривісні пульсації в набагато більшій кількості класів зір.

Вчені знайшли припливно-пульсуючу зорю