Вчені створюють промінь для притягування об’єктів у космосі

Американські вчені створюють промінь, який зможе притягувати об’єкти у космосі. В основі його роботи — електронна гармата і принцип електростатичного притягування. Пристрій планують використовувати для зведення сміття з орбіти.

Магнітний тяговий промінь
Магнітний тяговий промінь. Джерело: Tobias Roetsch

Промінь з наукової фантастики

У науковій фантастиці часто описують тяговий промінь — пристрій, який дозволяє притягувати один космічний корабель до іншого без жодного контакту між ними. На перший погляд, це здається нереальним, проте американські дослідники з Університету Колорадо у Боулдері нещодавно заявили, що це не так.

У науковій фантастиці подібні пристрої зазвичай працюють завдяки таким речам, як силові поля чи штучна гравітація. Це справді здається або нісенітницею, або чимось недосяжним з точки зору сучасної науки. Проте дослідники запропонували застосувати більш перевірений метод — електростатичне притягування.

Це саме та сила, яка примушує різні полюси магніту притягуватися. У космосі немає атмосфери, а отже, і тертя. Тому навіть невеликі електростатичні сили здатні повільно, але рухати навіть дуже важкі металеві об’єкти.

Проте для того, аби усе це працювало, треба ще якось намагнітити ціль. Дослідники пропонують використовувати для цього електронні гармати. Потік крихітних частинок створить на поверхні цілі від’ємний заряд, тоді як сама гармата залишиться позитивно зарядженою, і два космічні апарати почнуть поступово зближуватися.

Засіб проти космічного сміття

Науковці хочуть використати новий тяговий промінь для прибирання з орбіти усілякого сміття, насамперед неробочих супутників, які несуть чималу небезпеку для апаратів, що перебувають там. Яскравим прикладом цього може бути зіткнення Iridium 33 та «Космос-2251», яке сталося 2009 року.

Після того, як корабель з електронною гарматою наблизиться до цілі, він почне намагнічувати її. Внаслідок цього апарати повільно зближуватимуться. Космічне сміття почне гальмуватися, орбіта його знижуватиметься. Внаслідок цього воно достатньо швидко зійде з орбіти.

Конструкцій «орбітальних сміттярів» зараз достатньо багато. В більшості своїй у захопленні супутників вони покладаються на гарпуни та сітки. Електронна гармата відрізняється від них тим, що не може пошкодити ціль, а отже, небезпечні уламки не утворюються.

Стан речей на сьогодні

Станом на сьогодні вчені вже мають дослідницьку установку, яка працює у них в лабораторії. За її допомогою вони дистанційно намагнічують різноманітні об’єкти. Проте поки що сама технологія навіть не наблизилася до практичного застосування. Крім того, вона має низку недоліків.

Найголовніший із них полягає в тому, що магнітний тяговий промінь діє надзвичайно повільно. По-перше, для зведення з орбіти усіх наявних нефункціональних апаратів знадобиться дуже багато «тягачів». По-друге, застосовувати їх для знешкодження маленьких шматків сміття просто нераціонально.

Проте дослідники вже планують випробування своєї установки в космосі. Щоправда, для цього їм спочатку доведеться знайти виробника супутникових платформ, тобто пройти тим самим шляхом, яким рухаються всі розробники сателітів.