Вчені роздивились зворотний бік Чумацького Шляху: що вдалося побачити

Нове відкриття може нарешті встановити точну форму Чумацького Шляху. Воно полягає в тому, що вченим вдалося точніше виміряти відстань до групи зір на протилежному боці Галактики, яку ми називаємо своїм домом. Завдяки цьому астрономи вже почали складати справжню її карту.

Яку форму має Чумацький Шлях?

Команда використовувала групу з 10 телескопів Very Long Baseline Array (VLBA), розташованих по Північній Америці, щоб визначити відстань до віддаленої області зореутворення під назвою G007.47+00.05. Її виміряли в рукаві Скутум-Центавра нашої Галактики. Відкриття також фактично доводить, що цей рукав справді існує.

Вимірювання проводилось технікою, яка зветься паралаксом. Вона дозволила вченим визначити відстань до зір, відзначаючи зміну кута до віддаленої області, коли Земля перебувала по різні боки від Сонця. Чим менший кут, тим більша відстань. Але розгледіти протилежну сторону Галактики важко через міжзоряний пил, який блокує оптичне світло. Однак у цьому дослідженні вчені змогли простежити рухи молекул метанолу та води у віддаленій області зореутворення. Вже з цих результатів виявилося, що рукав, у якому розташована ця область, не зовсім плаский, а натомість нахиляється вгору та вниз.

Як вимірювали відстань до об'єктів на іншому боці Чумацького Шляху
Як вимірювали відстань до об’єктів на іншому боці Чумацького Шляху. Зображення: Білл Сакстон, NRAO/AUI/NSF/NASA

«Це вимірювання відповідає можливості точного визначення розміру бейсбольного м’яча на поверхні Місяця. По суті, ми вимірюємо відстань до об’єкта, який розташований на іншому боці Галактики відносно Сонця», — пояснив провідний автор дослідження Альберто Санна з Інституту радіоастрономії Макса Планка у Німеччині.

Попри те, що VLBA існує вже кілька десятиліть, лише зараз техніка паралакса була вдосконалена, щоб зробити це вимірювання можливим. У результаті точніших розрахунків вдалося визначити відстань у 66 тис. світлових років. Попередній рекорд за допомогою паралакса становив відносно мізерні 36 тис. світлових років.

Відкриття було зроблене у межах більш широкого дослідження під назвою BASSAL. Основна мета цього — виміряти відстані до областей зореутворення по всьому Чумацькому Шляху, а кінцева мета — реконструювати його вигляд принаймні через 10 років. Команда сподівається визначити відстані до інших частин Галактики, приблизно чверть якої залишилася незвіданою.

Раніше ми повідомляли про те, як світлове забруднення позбавляє людей можливості спостерігати за зорями.

За матеріалами Vaytienso.