Підтверджено існування вигину Чумацького Шляху

Зазвичай ми уявляємо собі спіральні галактики як своєрідні плоскі диски, що обертаються навколо своїх центрів. Однак у реальності все дещо складніше. Результати спостережень говорять про те, що більшість галактичних дисків (від 50% до 70%) мають вигин.

Галактика UGC 3697, що має вигнутий диск. Джерело: NRAO/AUI/NSF

Вважається, що наш Чумацький Шлях не є винятком із цього правила. Однак вивчення його диска дуже серйозно ускладнене просторовим положенням Сонячної системи. Ми перебуваємо «всередині» головної галактичної площини, що не дає нам можливості побачити всю картину цілком. У цій ситуації астрономам залишається лише ретельно вивчати розташування та рух окремих зір, скупчень та інших структур, а потім на підставі цих даних створювати моделі будови нашої Галактики.

Анімація, що показує вигин диску Чумацького Шляху. Джерело: Adrian Price-Whelan

Команда американських дослідників застосувала зазначений метод для вивчення форми диска Чумацького Шляху. Для цього вони скористалися даними Слоунівського цифрового огляду неба SDSS, архівом місії Gaia та результатами спостережень, виконаних за допомогою спектрографа APOGEE. Скомбінувавши всю наявну інформацію, вони підтвердили існування вигину головної площини Галактики, а також виміряли період його обертання. Виявилося, що він робить один оберт навколо центру нашої зоряної системи за 440 млн років. Самі астрономи порівняли цей феномен із «хвилею», пущеною вболівальниками на стадіоні. Тільки в цьому випадку роль уболівальників відіграють зорі, що переміщаються вгору та вниз відносно центральної площини галактичного диска з певним періодом.

На думку вчених, найімовірніше пояснення знайденого вигину — відносно недавнє за астрономічними масштабами зближення Чумацького Шляху з іншою галактикою, яка справила на нього помітний гравітаційний вплив. Розрахунки показують, що воно мало відбутися приблизно 3 млрд років тому.

За матеріалами https://phys.org/news/2021-01-milky.html