Камера темної енергії відобразила мільярди об’єктів Чумацького Шляху

Дослідники з Міжамериканської обсерваторії Серро-Тололо опублікували результати нового огляду площини Чумацького Шляху. Він містить дані про 3,32 млрд небесних тіл, що розташовані у нашій галактиці.

Як зазнімкувати площину Чумацького Шляху

Наш Чумацький Шлях містить сотні мільярдів зір, а також регіони активного зореутворення та скупчення пилових хмар. Особливо значна концентрація спостерігається в районі галактичної площини, яку ми спостерігаємо на небі у вигляді яскравої смуги. Саме там, у спіральних рукавах, знаходиться більша частина зір та пилу нашої галактики.

Зображення площини Чумацького Шляху, отримане камерою DECam під час нового огляду. Джерело: DECaPS2/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA

І хоча це багатство створює дуже красиві краєвиди на знімках, воно одночасно суттєво ускладнює життя для астрономів. Темні щупальця пилу поглинають зоряне світло і повністю затьмарюють слабші зорі, а світло від дифузних туманностей заважає будь-яким спробам виміряти яскравість окремих об’єктів. Ще одна проблема виникає через величезну кількість світил. Вони можуть перекриватися на зображенні та ускладнювати відокремлення окремих зір від їхніх сусідів.

Проте, вчені з Міжамериканської обсерваторії Серро-Тололо взялися за розв’язання задач знімання та каталогізації об’єктів, що знаходяться у площині нашої галактики. Для цього вони використовували Камеру темної енергії (DECam).

Безпрецедентний архів даних

DECam є одним із найбільш досконалих астрономічних інструментів сучасності. Камера  збирає світло, відображене 4-метровим дзеркалом телескопа Віктора Бланка, і пропускає його через свої нутрощі, включаючи метрову лінзу, яка коректує. Потім він уловлюється сіткою з 62 пристроїв із надзвичайно чутливими ПЗЗ-матрицями. Вони дозволяють DECam створювати докладні зображення слабких астрономічних об’єктів.

Одна зі зазнімкованих DECam ділянок площини Чумацького Шляху. Джерело: DECaPS2/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA

Загалом астрономи вели спостереження площини Чумацького Шляху протягом двох років. За цей час DECam отримав понад 21400 індивідуальних зображень. Вони охопили 6,5% від площі нічного неба, що еквівалентно 13 тисяч місячних дисків (обсяг зібраних під час спостережень даних становив 10 терабайтів). Спостереження в ближньому інфрачервоному діапазоні допомогли зазирнути крізь більшу частину хмар пилу. Дослідники також використали інноваційний підхід до обробки даних, який дозволив їм краще передбачати тло за кожною зорею. Це допомогло пом’якшити вплив туманностей та переповнених зоряних полів на такі великі астрономічні зображення, забезпечивши більшу точність кінцевого каталогу оброблених даних.

Врізання показує розташування зазнімкованої DECam ділянки Чумацького Шляху. Джерело: DECaPS2/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA

Підсумком цієї роботи став новий небесний огляд, що містить інформацію про 3,32 млрд небесних тіл, що знаходяться в нашій галактиці. Це один із найбільших (а можливо і найбільший) серед подібних архівів, що є в розпорядженні астрономів. У поєднанні з попередніми небесними оглядами новий каталог даних допоможе дослідникам скласти карту тривимірної структури зір і пилу Чумацького Шляху з безпрецедентною деталізацією.