Визначена головна небезпека при поверненні зразків із Марса

Упродовж багатьох років дослідники намагалися зібрати зразки з Марса. Наразі здійснюється кілька місій зі збору найцінніших зразків марсіанського ґрунту: китайським ровером Zhurong та марсоходом Perseverance від NASA та ESA. У останнього навіть є спеціальний відсік усередині для зберігання зразків доти, доки їх не забере на Землю наступна місія, яка поки що перебуває на стадії планування.

Марсохід Perseverance
Марсохід Perseverance утримує в собі зразки для доставлення їх на Землю. Фото: Mashable

Проте постає резонне питання: чи становить ризик для Землі збір зразків та його транспортування з чужої планети?

Колишній співробітник NASA з планетарного захисту Кессі Конлі говорить: «Від початку дослідження космосу ми вимагали, щоб будь-які зразки з інших планет і астероїдів доставлялися вкрай обмеженою кількістю, а також у найнадійніших і найгерметичніших резервуарах. Потрібна найсуворіша ізоляція для захисту як зразків, так і Землі».

Кілька груп наукових експертів зі США та всього світу вивчали проблему того, чи можуть зразки з Марса становити загрозу для навколишнього середовища Землі. Висновки цих груп свідчать, що матеріали, зібрані ровером Perseverance, несуть у собі дуже низький рівень небезпеки для земної біосфери. Хоча небезпека низька, розумно пам’ятати, що вона можлива.

Прихована небезпека

Але в цьому криється інша небезпека: роботи та прилади із Землі цілком можуть забрати з собою земних мікробів, здатних прижитися на Марсі та негативно вплинути на планету в майбутньому. Вчені бояться біологічної катастрофи в обох випадках: як зараження Землі невідомим вірусом з Марса, так і біологічного зараження Червоної планети земними бактеріями.

У будь-якому разі наукові відкриття завжди супроводжуються ризиками, навіть якщо вони виявляються виправданими. Але завжди варто залишатися обережними та не забувати про безпеку, щоб космічні місії не стали причиною глобальної біологічної катастрофи.

Нагадаємо, що раніше NASA оголосила про фінансування проєкту з повернення зразків ґрунту Титана.

За матеріалами Wionews