У зоні населеності близької зорі знайдені дві екзопланети

Міжнародна група вчених оголосила про виявлення двох раніше невідомих екзопланет. Їхні орбіти розташовані в зоні населеності червоного карлика GJ 1002, який входить до п’ятдесяти найближчих до Землі зоряних систем.

Система червоного карлика GJ 1002 в уявленні художника. Джерело: Alejandro Suárez Mascareño and Inés Bonet (IAC)

Червоний карлик GJ 1002 розташований на відстані 16 світлових років від Землі у напрямку до сузір’я Кита. Його радіус у сім, а маса у дев’ять разів менша за сонячну. Температура поверхні зорі становить 2700°C, вона в 700 разів тьмяніша, ніж наше світило.

Дослідники провели серію спостережень GJ 1002 з використанням спектрографів ESPRESSO (він встановлений на дуже великому телескопі ESO) та CARMENES (змонтований на 3,5-метровому телескопі обсерваторії Калар-Альто). Під час подальшого аналізу даних їм вдалося виявити відхилення у радіальній швидкості червоного карлика. Вони викликані впливом гравітації двох тіл, що обертаються навколо нього, маса яких подібна до земної.

Порівняння зон населеності Сонячної системи та системи GJ 1002. Джерело: Alejandro Suárez Mascareño (IAC)/NASA

Перша з двох нововідкритих екзопланет здійснює один оберт навколо свого світила за 10 днів, друга — за 21 день. Їхні орбіти розташовані в зоні населеності системи. Так називають умовний регіон, де за наявності відповідних умов на поверхні екзопланети може існувати вода у рідкому вигляді.

На жаль, жодна з цих екзопланет не є транзитною, що наразі не дозволяє визначити їхні діаметри, а також з’ясувати, чи є у них атмосфера. Але дослідники покладають дуже великі надії на Надзвичайно великий телескоп ESO, який будується в Чилі. Завдяки близькості GJ 1002 до Землі можливостей нової обсерваторії має бути достатньо, щоб провести спектрографічний аналіз екзопланет та визначити склад їхніх газових оболонок (зрозуміло, якщо такі є).

Раніше ми розповідали про те, як астрономи виявили два водні світи в системі іншого червоного карлика.