У віддаленому скупченні знайшли мілісекундний пульсар

Гігантський китайський радіотелескоп FAST допоміг знайти у скупченні Мессьє 53 новий мілісекундний пульсар. Він являє собою систему з нейтронної зорі та білого карлика, який обертається навколо неї за 2,43 доби.

Мілісекундний пульсар
Мілісекундний пульсар. Джерело: NASA

Кулясте скупчення Мессьє 53

Вчені, які працюють із радіотелескопом FAST, що має діаметр антени 500 м і розташований у Китаї, нещодавно здійснили відкриття. Вони знайшли новий мілісекундний пульсар у кулястому скупченні Мессьє 53. Виявлення було зроблене за допомогою центрального променя 19-променевого L-діапазону.

Кулясті скупчення — це дуже тісні асоціації, які складаються з десятків тисяч переважно не дуже молодих зір. Концентрація світил у них є найбільшою у Всесвіті. Конкретно Мессьє 53 розташоване від нас на відстані 58 350 світлових років і на сьогодні є найвіддаленішим із тих, у яких виявлені пульсари.

Вік скупчення складає 12,67 млрд років, а маса у 826 тис. разів більша за сонячну. Це справді дуже старий зоряний кластер, металічність якого, тобто вміст елементів, важчих за гелій, є найнижчою у Чумацькому Шляху.

Саме в таких місцях вчені й розраховують знайти мілісекундні пульсари. Ці намагнічені нейтронні зорі мають період менш ніж 30 мс. Китайські вчені досліджують Мессьє 53 з 2019 року, але відтоді знайшли всередині нього тільки 4 подібні об’єкти.

Новий мілісекундний пульсар

Тепер вчені відкрили мілісекундний пульсар, який отримав позначення PSR J1312+1810E. Він має період 3,97 мс та являє собою подвійну систему, у якій головним компонентом є дуже стара нейтронна зоря. Її вік становить 13 млрд років, а напруженість магнітного поля — 140 млн гаусів.

Навколо неї з періодом у 2,43 доби обертається білий карлик, маса якого складає 18 відсотків сонячної. Колись саме акреція речовини, що перетікала з нього, закрутила нейтронну зорю, що і перетворило її на мілісекундний пульсар.

Крім того, вчені дослідили три інші пульсари у скупченні Мессьє 53, які були відкриті раніше. Один із них є ізольованим, а два інших входять до складу подвійних систем. Загалом вони дуже подібні до нейтронних зір, знайдених в інших куточках Чумацького Шляху.