Виявлений найближчий до Землі пульсар-канібал «чорна вдова»

Пульсар-канібал, що швидко обертається, виявлений «всього» в 3000 світлових роках від Землі. Він належить до рідкісного типу подвійних зоряних систем-канібалів, відомих як «чорна вдова». Наразі у галактиці Чумацький Шлях знайдено близько 20 подібних систем. Зазвичай вони являють собою пульсар, який є нейтронною зорею, що швидко обертається та сформувалася після вибуху наднової. Цей пульсар поглинає матерію у своєї зорі-компаньйона. У міру того як падаюча речовина накопичується на поверхні пульсара, з нього вивільняється потік рентгенівських та гамма-променів, які ще більше руйнують його сусіда.

Художнє уявлення пульсара
Художнє уявлення пульсара «чорна вдова», що поїдає матеріал від зорі-компаньйона. Зображення: NASA

Систему «чорна вдова» позначили як ZTF J1406+1222. Її виявили за допомогою Паломарської обсерваторії у Каліфорнії вчені з Массачусетського технологічного інституту на чолі з Кевіном Берджем. ZTF J1406+1222 є найтіснішою з відомих подвійних систем. У таких тісних системах пульсар та його компаньйон замкнені в орбітальному танці з періодом лише 62 хвилини. У системі також є третя зоря, але вона розташована на дуже широкій орбіті з періодичністю 10 тис. років.

Мілісекундний пульсар

Коли матерія падає на пульсар, вона забезпечує йому додатковий момент імпульсу. У результаті пульсар розкручується настільки, що починає обертатися зі швидкістю сотні разів на секунду. Такі пульсари називаються мілісекундними.

Пульсар у подвійній системі в уяві художника. Джерело: NASA/Goddard Space Flight Center / Dana Berry

У міру обертання пульсара він випромінює все більшу кількість випромінювання, яке нагріває звернену до пульсара сторону зорі-компаньйона. Команда Берджа дійшла висновку, що це створить суттєву різницю у яскравості між двома півкулями компаньйона. Оскільки зоря-компаньйон і пульсар обертаються навколо загального центру мас близько один до одного, ми бачитимемо, як велика зірка-сусід періодично стає яскравішою, а потім тьмяніє.

Нетипова «чорна вдова»

Водночас ZTF J1406+1222 виявилася нетиповою подвійною системою типу «чорна вдова». Оскільки в ній не виявлено ні рентгенівського, ні гамма-випромінювання. Виявлення цього випромінювання необхідне для підтвердження існування акреціюючої речовини пульсара. Отже, система поки що розглядається лише як кандидат.

Астрономи вважають, що більшість подвійних систем типу «чорна вдова» формуються усередині кульових скупчень. Якщо такі скупчення підходять надто близько до центру Чумацького Шляху, гравітаційні припливи надмасивної чорної діри можуть розірвати скупчення на частини та розсіяти їхні зорі по всій Галактиці.

«Ця система, ймовірно, обертається навколо Чумацького Шляху довше, ніж Сонце», — говорить Бердж.

Нагадаємо, що раніше пульсари кинули виклик загальній теорії відносності.