У старої сонцеподібної зорі знайшли гарячу суперземлю та холодний юпітер

Американські астрономи повідомили про виявлення двох раніше невідомих екзопланет. Вони обертаються навколо сонцеподібної зорі HD 137496, розташованої на відстані 500 світлових років від Землі.

Екзопланета в уявленні художника. Джерело: NASA

Відкриття було зроблене в результаті аналізу архівів місії Kepler. Попри те, що телескоп припинив роботу ще 2018 року, він  залишив по собі значну базу даних, вивчаючи яку астрономи все ще регулярно знаходять нові екзопланети.

HD 137496 є жовтим карликом. Маючи масу, близьку до сонячної, його радіус у півтора раза більший, ніж у нашої рідної зорі. Це пояснюється віком світила. Річ у тім, що HD 137496 на 3,7 млрд років старший за Сонце і вже почав розширюватися, готуючись перейти до фази червоного гіганта.

Гаряча суперземля

Дві екзопланети, що обертаються навколо зорі, належать до різних класів. Внутрішній світ HD 137496 b є т. з. гарячою суперземлею. Він на 30% більший за нашу планету, а вимірювання радіальної швидкості зорі дозволили обчислити, що його маса вчетверо перевищує земну. Це дає середню густину 10,49 г/см³. На думку астрономів, HD 137496 b переважно складається із заліза, а ядро займає до 70% її внутрішнього об’єму. За цим показником екзопланета нагадує Меркурій.

Ультрагаряча суперземля в уявленні художника. Джерело: ESA/Hubble

HD 137496 b навряд чи можна вважати потенційним місцем для пошуків позаземного життя. Її орбіта проходить на відстані лише 0,027 а. о. (4 млн км) від своєї зорі. Через це освітлена півкуля екзопланети розігріта до температури приблизно 1860°C. Це більше за температуру плавлення титану. У майбутньому HD 137496 b буде знищена своєю зорею у міру того, як вона продовжить своє розширення.

Холодний юпітер

Друга екзопланета отримала позначення HD 137496 і була класифікована як холодний юпітер. Це газовий гігант, маса якого майже у вісім разів перевершує масу найбільшої планети Сонячної системи. Він здійснює один оберт навколо своєї зорі за 480 днів. За оцінками астрономів, рівноважна температура атмосфери планети становить 100°C. Утім, оскільки вона рухається по вельми витягнутій орбіті, її значення можуть значно коливатися протягом місцевого року.

Раніше ми писали про те, як астрономам вдалося сфотографувати новонароджену екзопланету, а також знайти планету, гарячішу за деякі зорі.