Телескопи-близнюки обсерваторії Параналь

Представлене зображення було отримане під час заходу сонця на території Паранальської обсерваторії. Вона є домом для Дуже Великого телескопа ESO (VLT). На цей час це найбільший оптичний наземний телескоп у світі за загальною площею дзеркал.

Вспомогательные телескопы VLT
Допоміжні телескопи VLT під час заходу сонця. Джерело: G. Hüdepohl (atacamaphoto.com)/ESO

Акварельні фарби неба створюють приголомшливе тло для двох Допоміжних телескопів (AT) комплексу. Усього їх у VLT чотири. Телескопи AT не є стаціонарними. Вони можуть переміщатися рейковими коліями та працюють разом, утворюючи єдиний інструмент — Дуже Великий телескоп-інтерферометр (VLTI). Розміщена в підземних тунелях система дзеркал, спрямовує індивідуальні світлові пучки від Допоміжних телескопів до лабораторного приміщення, де вони складаються з використанням спеціальної техніки, яка називається інтерферометрією.

Описаний метод дозволяє створити гігантський «віртуальний телескоп», ефективний розмір апертури якого дорівнює відстані, що поділяє індивідуальні телескопи. У разі VLTI це 140 метрів. Завдяки цьому, він здатен розрізняти деталі зображень, недоступні окремим телескопам. Використовуючи режим VLTI, астрономи можуть детально вивчати поверхні зір, активні ядра галактик, молоді світила та багато інших астрономічних об’єктів.

У комплекс VLT також входять чотири стаціонарні 8,2 – метрові Основні телескопи, здатні працювати як окремо, так і у складі VLTI. Один із них оснащений пристроєм створення штучних зір. У поєднанні з адаптивною оптикою він дозволяє астрономам компенсувати вплив атмосферної турбулентності на результати спостережень. Як наслідок, зображення спостережуваних об’єктів виходять набагато чіткішими — начебто їх зазнімкував космічний телескоп.

Ви також можете почитати про Надзвичайно Великий телескоп ESO, що будується в пустелі Атакама, який перевершить VLT за своїми характеристиками.