Супутник NASA випробував «місячний GPS»

Супутник CAPSTONE успішно випробував нову технологію космічної навігації. Вона знайде застосування в майбутніх місіях за програмою Artemis. Апарат також зробив свій перший знімок Місяця.

Завдання супутника CAPSTONE

CAPSTONE запустили у червні 2022 року. На 25-кілограмовий апарат покладені два основні завдання. Першим є перевірка майже прямолінійної гало-орбіти (Near-Rectilinear Halo Orbit, NRHO) з центром навколо точки Лагранжа L2 системи Земля-Місяць. Її ключова особливість полягає в тому, що в цьому місці сили тяжіння нашої планети та її супутника взаємно врівноважують одна одну. Тобто космічний апарат, що перебуває на ній, практично не витрачатиме паливо для утримання своєї позиції. Саме тому NASA й ESA вибрали NRHO-орбіту для розміщення навколомісячної орбітальної станції Gateway.

Супутник CAPSTONE (концепт). Джерело: NASA

Друге завдання CAPSTONE — тестування автономної навігаційної системи. Вона дасть змогу визначити його положення щодо зонда LRO без допомоги наземних станцій.

Успішна перевірка «місячного GPS»

Згідно з повідомленням на сайті NASA, CAPSTONE успішно впорався з обома покладеними на нього завданнями. 9 травня фахівці місії провели експеримент, відправивши сигнал із супутника зонду LRO. Потім LRO ретранслював його назад. На підставі характеристики й часу затримки сигналу навігаційна система CAPSTONE успішно розрахувала дистанцію між двома апаратами та їхню взаємну швидкість, що дало змогу визначити їхнє взаємне положення. У майбутньому ця технологія «місячного GPS» використовуватиметься під час реалізації програми Artemis.

Зроблений супутником CAPSTONE знімок Місяця. Джерело: Advanced Space 2023

Крім того, NASA відзвітувала про успішне виконання основного завдання місії. CAPSTONE пропрацював пів року на NRHO-орбіті, зібравши відомості, що цікавлять фахівців. Завдяки цьому керівництво місії ухвалило рішення продовжити її на рік. CAPSTONE продовжить перевірку орбіти та тестування навігаційної системи.

І, нарешті, NASA опублікувала зроблений CAPSTONE перший знімок Місяця. На ньому зображений його північний полюс. Фотографія була зроблена під час зближення, що відбулося 3 травня.

За матеріалами https://www.nasa.gov.