Стародавній метеорит розповів про утворення Сонячної системи

Вчені дослідили метеорит Erg Chech 002, знайдений у Сахарі. Їх цікавило те, як рівномірно у ранній Сонячній системі розподілявся радіоактивний ізотоп алюмінію-26. Це важливо для того, аби точно датувати події, які тоді у ній відбувалися.

Метеорит Erg Chech 002
Метеорит Erg Chech 002. Джерело: phys.org

Стародавній метеорит

Нещодавно у журналі Nature Communications було опубліковане дослідження метеорита Erg Chech 002. Його виявили 2020 року в пустелі Сахара у Північній Африці. Він належить до типу кам’яних метеоритів, які називаються андезитовими ахондритами.

Особливістю Erg Chech 002 є те, що серед усіх знайдених на Землі метеоритів цього типу він є найстаршим і утворився на самому світанку Сонячної системи. І вчених дуже цікавить, коли саме. Тому вони кількома різними методами визначили його вік.

Одне з найважливіших питань, які вони при цьому хотіли розв’язати, полягає у вмісті ізотопу алюміній-26 у складі цього метеорита та його розподіл у ранній Сонячній системі в цілому. Саме він був головним джерелом розігріву матеріалу в протопланетному диску.

Що показали вимірювання

Головним методом, який використовувався при датуванні Erg Chech 002, було вимірювання вмісту ізотопів свинцю. Відповідно до нього точний вік метеорита складає 4,566 млрд років. Цю цифру пов’язали із вмістом алюмінію-26 та порівняли з даними, отриманими з інших стародавніх метеоритів.

У результаті вчені зробили висновок, що вміст алюмінію-26 у тілах, що утворилися в ранній Сонячній системі, є нерівномірним. І це є важливим із двох причин. По-перше, тепер цей факт треба враховувати, якщо вчені хочуть використовувати цей ізотоп для визначення віку тіл Сонячної системи.

По-друге, такий результат свідчить, що протопланетний диск навколо Сонця продовжував збагачуватися матеріалом ззовні вже після того, як у ньому почали утворюватися планетезималі. Це добре узгоджується з раніше отриманими даними з інших досліджень.

Тільки найцікавіші новини та факти в нашому Telegram-каналі!\