Станція Lunar Gateway не зможе стикуватися зі Starship на орбіті Місяця

NASA Lunar Gateway стикається зі значними проблемами задовго до запуску. Місячний орбітальний форпост може виявитися нездатним приймати великі космічні кораблі, такі як Starship компанії SpaceX, який буде у 18 разів масивніший за допустиму норму.

Lunar Gateway
Художня концепція Lunar Gateway. Авторство зображення: NASA / Альберто Бертолін

Місячна орбітальна станція Lunar Gateway буде важливою частиною планів NASA щодо повернення на Місяць та побудови першої колонії. Космічна агенція планує запустити станцію наприкінці 2027 року для використання її під час місії Artemis IV, яка стартує у вересні 2028 року.

У звіті U.S. Government Accountability Office зазначено, що космічні кораблі, як-от місячний Starship компанії SpaceX, можуть бути занадто великими для стикування з орбітальним форпостом. Якщо Starship та інші великі апарати пристикуються до шлюзу, це може вплинути на його здатність залишатися на правильній орбіті та орієнтуватися у просторі. Це порушить зв’язок зі Lunar Gateway і унеможливить стикування інших апаратів.

Маса Starship у 18 разів перевищує допустиме значення для керованості орбітальної станції. Програма оцінює способи зменшення ризиків, включаючи можливість запуску двигунів космічного корабля для розподілу контролю під час стикування зі шлюзом.

План экспедиции Artemis IV. Источник: NASA

Навіть якщо буде знайдено рішення для місій на Місяць, ця проблема становить більший ризик для підтримки майбутніх місій на Марс. Lunar Gateway мав бути перевалочним пунктом для перших людських місій на Червону планету. Але труднощі з розміщенням великих апаратів можуть зруйнувати ці плани. Крім того, шлюз розрахований на 15-річний життєвий цикл, що може завершитися саме тоді, коли місії на Марс лише починають стартувати.

Відставання від графіка

Звіт також зазначає, що Lunar Gateway з базовим кошторисом 5,3 млрд доларів стикається з ризиками, пов’язаними з плануванням. NASA має здійснити складну серію заходів у межах семи програм та з різними підрядниками. Станція має бути запущена на орбіту за рік до місії Artemis IV, але наразі будівництво на три місяці відстає від запланованого графіка.

NASA описує Lunar Gateway як центральний елемент у просуванні та підтримці цілей освоєння космосу, а також як єдину відправну точку для польотів, доступу на Місяць та місій на Марс. Станція, розміром в 1/6 від розміру МКС, призначена для підтримки пілотованих місій на Місяць, проведення наукових досліджень на місячній орбіті та відправлення місій у далекий космос, включаючи роботизовані зонди для вивчення астероїдів і комет.

Звіт підкреслює, що проєкт NASA зі створення шлюзу є надто складним і може не виконати одну зі своїх головних цілей — підтримку майбутніх місій на Марс. Це поганий знак для проєкту, який є ключовим для амбіцій NASA на наступне десятиліття і далі.

Раніше ми повідомляли про те, що Об’єднані Арабські Емірати будують шлюзовий модуль Lunar Gateway замість росії.

За матеріалами gizmodo.com