Місія Artemis IV все ж передбачатиме посадку на Місяць

Під час місії Artemis IV, яка має відбутися до 2027 року, астронавти все ж спускатимуться на поверхню Місяця. У ній буде використаний посадковий модуль Starship модифікації B. Також на орбіту супутника Землі виведуть житловий модуль I-Hab.

Місія Artemis 4 передбачатиме посадку на Місяць
Посадковий модуль Starship для місії Artemis IV. Джерело: Spacenews.com

Місія Artemis IV

28 жовтня на меморіальному симпозіумі Вернера фон Брауна NASA оголосила, що під час четвертої місії програми Artemis астронавти все ж здійснять висадку на Місяць. Раніше в офіційних планах значилося, що після того, як під час третьої місії програми людина знову ступить на поверхню нашого супутника, буде зроблена перерва.

Натомість головною метою Artemis IV було виведення на орбіту Місяця житлового модуля I-Hab. Він має стати основою орбітальної станції Gateway, яка буде не тільки проміжним пунктом при посадках на поверхню супутника, але й використовуватиметься для польотів до інших планет.

Нині ж стало відомо, що місія Artemis IV все ж передбачатиме висадку людей на Місяць. Причому для неї буде використаний посадковий модуль Starship модифікації B, який має підготувати компанія SpaceX.

Який модуль сідатиме на Місяць

Початковий контракт NASA зі SpaceX передбачав використання, принаймні у третій місії, модуля Starship модифікації А. Однак ще у березні стало відомо, що замість нього для повернення людей на Місяць під час Artemis III буде використаний варіант В, розрахований на більш тривалі та складні місії.

NASA погодилася фінансувати його розробку та будівництво й оголосила, що якщо під час третьої місії він добре себе зарекомендує, то його використовуватимуть і надалі. Поки що Artemis III запланована не раніше, ніж на 2025-й, Artemis IV — на 2027-й, а Artemis V — на 2028 рік.

Але тепер усе залежить від того, коли SpaceX завершить будівництво нового варіанту посадкового модуля Starship. Поки що вона звітує про значний прогрес, але відмовляється публікувати будь-який графік готовності.

Крім того, на час проведення місії Artemis IV вплинуть строки будівництва модуля I-Hab. NASA будує його спільно з Японією. Також невідомо, коли буде готовий варіант носія SLS Block 1B, який передбачає використання мобільної пускової платформи Mobile Launcher (ML) 2.

Інші варіанти посадкового модуля

Одночасно NASA оголосила про початок програми Sustaining Lunar Development (SLD), яка передбачає створення посадкового модуля іншою комерційною компанією. Завдяки цьому планується досягти сталого розвитку місячної програми, коли у керівників завжди буде запасний варіант.

Поки що свого партнера по SLD NASA не обрала. Але вже відомо, що розроблений ним модуль буде використовуватися під час місії Artemis V. Поки деталі цього проєкту публічно не обговорюються, однак відомо, що кінцевий термін подачі заявок був перенесений з 21 жовтня на 6 грудня.