Спостереження по всьому спектру

Представлене фото демонструє захід Сонця над плато Чахнантор. Воно розташоване на висоті 5000 метрів над рівнем моря в чилійській пустелі Атакама і є домом для комплексу радіотелескопів ALMA, що складається з 66 антен.

Захід сонця над плато Чахнантор. Джерело: Y. Beletsky (LCO)/ESO

Прекрасні відтінки помаранчевого та червоного, котрі розцвічують небо під час заходу Сонця, дають нам цікавий урок фізики. Проходячи крізь атмосферу Землі, блакитні та сині сонячні промені з більш короткими довжинами хвиль сильніше розсіюються на молекулах газу і частинках пилу в повітрі, ніж червоне світло з довшими хвилями. Тому земне небо і має блакитний колір. Коли Сонце наближається до горизонту, його світло проходить довший шлях через атмосферу. Сині та блакитні компоненти видаляються майже повністю, і залишаються більш довгі (жовті, помаранчеві та червоні) хвилі. Тому небо навколо Сонця, що заходить/сходить, зазвичай забарвлюється яскравими відтінками червоного.

Однак уся ця краса невидима для ALMA. Його антени «бачать» небосхил у міліметровому та субміліметровому хвильовому діапазоні. Електромагнітне випромінювання на цих довжинах хвиль поглинається водяною парою в атмосфері Землі. Тому телескопи для субміліметрової астрономії доводиться встановлювати у виключно сухих місцях на великій висоті, де земна атмосфера вже не так сильно заважає спостереженням.

За матеріалами: https://www.eso.org