«Спектр-РГ» знайшов залишок наднової над площиною Чумацького Шляху

Встановлений на борту космічної обсерваторії «Спектр-РГ» телескоп eROSITA виявив раніше невідоме рентгенівське джерело, що отримало позначення G116.6-26.1. На думку дослідників, це залишок наднової, яка спалахнула 40 тисяч років тому. Його основна відмінність від кількох сотень подібних об’єктів — це розташування, а також властивості газу, в якому перебувала зоря, що вибухнула.

Залишок наднової G116.6-26.1. Джерело: ІКД РАН

Відкриття старого залишку наднової в нашій Галактиці — досить рідкісна подія. G116.6-26.1 до того ж знаходиться не в площині Чумацького Шляху («диск» завтовшки близько тисячі світлових років, де в основному зосереджене зоряне населення, який оточує більш розріджене зоряне та газове гало, що тягнеться на десятки й сотні тисяч світлових років), а на відстані 4 тисячі світлових років над нею і в 10 тисячах світлових років від Сонця.

І хоча це все ще наша Галактика, але так високо над її площиною залишки наднових досі не спостерігалися. Там не могла вибухнути короткоживуча (всього мільйони років) масивна зоря — їх на такій «висоті» просто немає. Це був термоядерний вибух білого карлика (т.зв. наднова типу Іа), маса якого перевищила межу Чандрасекара — близько 1,44 сонячних мас. У результаті його речовина була викинута вибухом зі швидкістю майже 3000 км/с. Зараз G116.6-26.1 має діаметр приблизно 600-700 світлових років.

[caption id="attachment_30648" align="aligncenter" width="640"] Місце розташувааня залишку наднової G116.6-26.1 в Чумацькому Шляху. Джерело: ІКД РАН

Вважається, що наднові типу Ia трапляються в нашій Галактиці рідше, ніж вибухи масивних світил, які супроводжуються гравітаційним колапсом й утворенням нейтронних зір або чорних дір. Донедавна астрономам було відомо про п’ять порівняно молодих залишків подібних подій.

По материалам: https://www.roscosmos.ru