«Спектр-РГ»: російські вчені проти Рогозіна

Конфлікт навколо орбітального телескопа eROSITA, який несанкціоновано намагається увімкнути голова «Роскосмосу» Дмітрій Рогозін, набирає обертів. Проти нього виступила низка російських вчених. Вони заявляють, що такі дії щодо обсерваторії «Спектр-РГ» без узгодження з Німеччиною можуть мати катастрофічні наслідки.

Орбітальна обсерваторія «Спектр-РГ»

Конфлікт навколо «Спектр-РГ» триває

Спроби голови «Роскосмосу» Дмітрія Рогозіна несанкціоновано отримати доступ до космічного телескопа eROSITA, розміщеного на апараті «Спектр-РГ», отримали несподіване продовження. Проти його ініціативи виступили навіть вчені з країни-агресорки.

«Спектр-РГ» — це російська орбітальна обсерваторія, що працює у рентгенівському діапазоні. Але її головний інструмент — eROSITA — розроблений інститутом Макса Планка. Академії наук рф належить тільки додатковий телескоп. І з початком війни німці перевели свою власність у безпечний режим.

Намагання Рогозіна фактично привласнити телескоп несподівано наштовхнулися на спротив наукового консультанта «Спектр-РГ» академіка Рашида Сюняєва. Він висловив занепокоєння, що спроба увімкнути eROSITA без участі європейців може закінчитися погано. Крім того, на його думку, такі дії зовсім не сприяють порозумінню між людьми.

Обмін думками

Але Рогозін вчергове продемонстрував твердість у власній дурості та продовжив наполягати на спробах увімкнути телескоп. Але цього разу йому відповів уже голова РАН Алєксандр Сєргєєв. За його словами, спроба увімкнути телескоп без європейських партнерів може пошкодити апарат. І саме зараз російські астрономи ведуть перемовини щодо цього з європейськими колегами.

Та очільник «Роскосмоса» не погодився навіть із ним. Схоже, що з голови цивільної наукової агенції він остаточно перетворився на постачальника балістичних ракет для армії. Рогозін закликав вчених діяти винятково в інтересах національної науки.

Голова «Роскосмосу» Дмітрій Рогозін
Дмітрій Рогозін

Після цього із заявою про значні негативні наслідки спроб несанкціонованого доступу до eROSITA виступив голова російського Інституту космічних досліджень Лев Зєльоний. Від імені науковців своєї установи він висловився категорично проти цього.

Ця заява є найцікавішою, адже Інститут космічних досліджень РАН — це саме та установа, яка б мала обробляти дані eROSITA. І саме в інтересах її вчених нібито діє Рогозін. Це означає, що він про це банально бреше.

Конфлікт у російському космосі

Звичайно, слова Зєльоного не справили на Рогозіна жодного враження. Він уже заявив, що на те, щоб зрозуміти алгоритми та під’єднатися до телескопа, не спричиняючи жодного безладу, піде від двох до чотирьох місяців. Простіше кажучи, він пропонує здійснити на eROSITA хакерську атаку.

Абсолютно зрозуміло, що для Рогозіна вкрасти німецький телескоп так само природно, як для якогось російського солдата поцупити з української хати пралку. Можливо, він навіть міг би вихвалятися «трофейними» науковими даними.

Але російські вчені видають, що вони до всього жаху, що творить росія в Україні, абсолютно не причетні. Вони поза політикою. І така поведінка для них все ще є неприйнятною. Зокрема, той же Сюняєв заявив, що хотів би, аби й за 10 — 20 — 30 років європейці були впевнені у можливості розташовувати свої наукові прилади на російських космічних апаратах.

Останні кілька місяців Рогозін робить усе, щоб розірвати зв’язки із західним світом у космічній сфері. І це викликає суперечки з російськими вченими, які зацікавлені саме у співпраці. Але цього разу Рогозін, схоже, вирішив потягнути у брудні справи і їх.

Конфлікт все ще триває, і чим закінчиться — невідомо. Німеччина вмикати прилад відмовляється, але перемовин із росіянами не припиняє. Схоже, ця історія матиме продовження.

За матеріалами www.nasaspaceflight.com