SLS повертається на стартовий майданчик, а Sony займеться космічними лазерами: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин до сніданку: на китайську орбітальну станцію прибув новий екіпаж, Arianespace назвала приблизні терміни запуску нових ракет, Sony займеться лазерним зв’язком, а новий телескоп NASA перетворили на 8-бітну відеогру.

На китайську орбітальну станцію прибув новий екіпаж

Китайський космічний корабель «Шеньчжоу-14» успішно зістикувався з базовим модулем орбітальної станції «Тяньгун». Він доставив на її борт трьох тайконавтів, а також паливо, запаси, обладнання для наукових експериментів і кілька кубсатів.

New Shepard здійснив п’ятий пілотований політ

4 червня компанія Blue Origin уп’яте запустила суборбітальний космічний корабель New Shepard з пасажирами. На його борту було шість людей. У ході 10-хвилинного польоту капсула з екіпажем піднялася на висоту 106 км, подолавши лінію Кармана, прийняту в якості межі між земною атмосферою та космосом.

Посадка капсули New Shepard (місія NS-21). Джерело: Blue Origin

Для одного з учасників місії (американського інвестора Евана Діка) це був уже другий політ на New Shepard. Попереднього разу він літав у космос у грудні 2021 року. Ще один член екіпажу Катя Ечазаррета стала першою жінкою мексиканьского походження, яка побувала за межами атмосфери.

SLS повертається на стартовий майданчик

NASA приступила до повторного встановлення надважкої ракети SLS на стартовий майданчик LC-39A. В подальшому інженери будуть намагатися повністю заправити ракету та провести генеральну репетицію передстартового відліку. Наразі ця операція запланована на 19 червня.

Lockheed і ABL перенесли запуск із Великобританії на 2023 рік

Lockheed Martin більше не очікує, що реалізована спільно з компанією ABL Space Systems місія Pathfinder відбудеться у 2022 році. В основному це пов’язано з затримками у розробці ракети RS1 та наслідками січневого інциденту, під час якого другий ступінь носія вибухнув у ході наземних випробувань.

Ракета RS1 (концепт). Джерело: ABL Space Systems

Місія Pathfinder мала стати першим в історії орбітальним запуском із території Великобританії. Її перенесення означає, що британський стартап Orbex, який недавно представив малу ракету Prime, тепер отримав можливість випередити своїх американських конкурентів.

Blue Canyon продемонструє можливість управління малими супутниками на низьких орбітах

Компанія Blue Canyon Technologies збирається продемонструвати можливість стійкого управління та виконання маневрів апаратом, що знаходиться на дуже низькій навколоземній орбіті. Йдеться про супутник-демонстратор AMS, побудований на гроші американських ВПС. Він був виведений у космос ракетою Falcon 9 в кінці травня і зараз рухається по орбіті висотою менше 300 км, де на нього істотно впливає земна атмосфера. У Blue Canyon Technologies мають намір керувати апаратом протягом кількох місяців. Ця можливість особливо цікавить військових і розвідувальні служби. В разі успіху експерименту Blue Canyon сподівається отримати нові контракти від відповідних структур.

Momentus бореться з проблемами на нещодавно запущеному космічному буксирі

Компанія Momentus визнала наявність проблем зі своїм нещодавно запущеним космічним буксиром Vigoride-3. Він був виведений на орбіту в кінці травня за допомогою ракети Falcon 9. Загалом на його борту було дев’ять малих супутників від трьох замовників. Два з них вдалося розгорнути, решта сім досі не відокремилися від буксира. У компанії поки не розкривають причин проблем, однак, за неофіційною інформацією, вони можуть бути пов’язані з телекомунікаційним обладнанням.

Sony займеться лазерним зв’язком

Sony оголосила про створення нової дочірньої компанії Sony Space Communications Corp. Вона візьме на себе розробку потужних лазерів для супутникових систем оптичного зв’язку. Лазери Sony забезпечать надшвидку передачу даних між космічними апаратами та наземними станціями, що, у свою чергу, підвищить якість зв’язку як у комерційному, так і у споживчому секторах.

В Arianespace назвали приблизні терміни перших запусків нових ракет

Керуючий директор Arianespace Вівіан Кене назвав приблизні терміни дебютних запусків двох нових ракет компанії. За словами Кене, перша місія за участю легкого носія Vega C буде реалізована в перших числах липня — відразу після запланованого на 22 червня запуску ракети Ariane 5, яка має відправити в космос пару геостаціонарних супутників.

Запуск Ariane 6 в уяві художника. Джерело: Arianespace

Що стосується важкої Ariane 6, яка має стати головною «робочою конячкою» компанії після припинення експлуатації Ariane 5, то її перший політ запланований на кінець року. При цьому Кене не назвав корисного навантаження, яке буде розміщено на борту носіїв у ході їх дебютних запусків.

Космічний телескоп Roman став відеогрою

NASA опублікувала 8-бітну відеогру, що дозволяє будь-якому бажаючому взяти на себе управління космічним телескопом Roman. Учаснику дається рівно одна хвилина на те, щоб зафіксувати в його полі зору якнайбільше небесних тіл і різних космічних феноменів. Кожний об’єкт оцінюється у певну кількість балів. Гра включає в себе галактики, наднові, екзопланети, «планети-вигнанці», чорні діри, темна матерія та навіть телескоп James Webb.

Читайте також: NASA відкриває космопорт Gateway для космічних подорожей, а штучний інтелект допоможе розпізнавати астрономічні об’єкти