Скільки разів планети облетіли Сонце по орбіті за 4,5 млрд років?

Перебуваючи на Землі, ми не відчуваємо, як наша планета рухається навколо Сонця зі швидкістю в середньому 107,8 тисяч км/год. За очевидною красою цього космічного танцю прихована неймовірна кількість обертів, яку кожна планета вже встигла виконати за мільярди років існування нашої Сонячної системи.

За красою космічного танцю навколо Сонця прихована неймовірна кількість обертів, зроблених кожною планетою за быльш ніж 4,5 млрд років
За красою космічного танцю прихована неймовірна кількість обертів, зроблених кожною планетою навколо Сонця за понад 4,5 млрд років. Ілюстрація: Unsplash

Скільки ж обертів навколо Сонця зробила кожна планета за цей час? Може здається, що це складно підрахувати. Але, оскільки планетні орбіти протягом більшої частини їхньої історії лишаються практично незмінними, все, що для цього потрібно — це трохи простої математики.

Сонячна система виникла 4,6 млрд років тому з хмари газу та пилу, що лишилася після зоряного вибуху. З неї згодом сформувалися Сонце та великі планети. За даними Планетного товариства, планети-гіганти народилися близько 4,59 млрд років тому, а менші кам’янисті — Меркурій, Венера, Земля та Марс — сформувалися приблизно 4,5 млрд років тому.

Важливим моментом в еволюції Сонячної системи була «динамічна нестабільність», що трапилася приблизно за 100 млн років після утворення перших планет. Вона спричинила гравітаційне перетягування та «катапультування» залишкового матеріалу за межі сфери впливу сили тяжіння Сонця. Але коли планети пережили турбулентний початок і опинилися на стабільних орбітах, їхній рух став майже незмінним.

Орбітальний період планет Сонячної системи дуже різниться із відстанню від Сонця
Орбітальний період планет Сонячної системи дуже різниться на різних відстанях від Сонця. Ілюстрація: Live Science

«Протягом 98-99% життя Сонячної системи орбіти планет лишалися стабільними», — підкреслює астроном Шон Реймонд із Бордоської астрофізичної лабораторії у Франції.

Важливою особливістю є те, що можна визначити кількість обертів кожної планети, використовуючи їхню поточну орбітальну динаміку. Наприклад, Земля, існуючи 4,5 млрд років, виконала близько 4,5 млрд обертів навколо Сонця.

Але кожна планета рухається з різною швидкістю. Меркурій, перебуваючи найближче до Сонця, робить один оберт за 88 днів, тому він виконав близько 18,7 млрд обертів за той самий час. З іншого боку, найбільш віддалений від Сонця Нептун завершує один оберт за 164,7 років, тому за час свого існування він здійснив лише 27,9 млн обертів.

Підрахунок обертів орбіт планет Сонячної системи за останні 4,5 млрд років
Кількість обертів планет Сонячної системи навколо Сонця за останні 4,5 млрд років

Хоча вищезазначені цифри вражають, слід зауважити, що більшість планет мають можливість подвоїти кількість обертів до кінця свого «життя». Коли приблизно через 4,5 млрд років Сонце перетвориться на червоний надгігант, об’єкти за межами Поясу астероїдів (а можливо — навіть Марс і Земля) вціліють, але їхні орбіти можуть суттєво змінитися.

Раніше ми повідомляли про те, як астрономи створили класифікацію планетних систем.