Нахил орбіт у Сонячній системі не такий дивний, як здавалося

Усі планети Сонячної системи мають орбіти, що не перпендикулярні до осі обертання нашого світила. Раніше вчені не знали, наскільки типовою є така ситуація. Однак нові дослідження показують, що для інших зір такий стан речей є нормальним.

Орбіта гарячого юпітера виявилася нахиленою

«Нахилений» гарячий юпітер

Група астрономів під керівництвом Малени Райс з Єльського університету провела дослідження, яке спростовує думку, що наша Сонячна система є унікальною у плані нахилу орбіт планет, які є її частиною.

Дослідження є частиною огляду Stellar Obliquities in Long-period Exoplanet Systems (SOLES), мета якого встановити, як формуються планети біля інших зір. Астрономи досліджували планету TOI-2202 b, яка являє собою гарячий юпітер і обертається навколо свого світила лише за 12 земних діб.

Вчені виявили, що ця планета має значний нахил орбіти до осі обертання її зорі. Це видалося їм вкрай незвичним і наштовхнуло на думку вивчити інші світи, які містяться у каталозі NASA. Загалом їх там нараховується понад 5500.

Нахил орбіт у Сонячній системі нормальний

Кожна зоря обертається навколо власної осі. Планети обертаються навколо своїх зір орбітами, що теж мають осі. Логічно було б припустити, що площини екватора зорі та орбіти планет мають збігатися. Проте в Сонячній системі це не так.

Усі планети, що обертаються навколо Сонця, мають орбіти, не перпендикулярні до осі його обертання. Чому це так, вчені досі не знали, бо певних відомостей, наскільки це правильно для інших світів, не було. Тому побутувала думка, що наша ситуація унікальна.

Проте виявилося, що це не так. Нахил орбіт дуже багатьох планет, включно з гарячими юпітерами, виявився значно більшим за 20°. При цьому така ситуація спостерігалася навіть там, де точно жодних катастрофічних подій у минулому не відбувалося. Тож наша Сонячна система справді виявилася не такою дивною, як здавалося.