Гарячі юпітери не завжди самотні у своїх системах

Нове дослідження показує, що газові гіганти на близьких до своїх зір орбітах, відомі як гарячі юпітери, не завжди самотні. Поруч із багатьма з них є інші планети.

«Гарячі юпітери»
Гарячі юпітери. Джерело: earthsky.org

Самотні гарячі юпітери

Група вчених з Університету Індіани опублікувала дослідження, у якому поставила під сумнів усталене твердження про те, що гарячі юпітери обов’язково самотні у своїх системах. Таку назву мають газові гіганти, орбіта яких розташована впритул до їхніх зір, внаслідок чого їхні атмосфери розжарені та часто випаровуються у космос.

Зазвичай це пов’язують з уявленням про те, що вони не могли народитися там, де ми їх бачимо зараз. Газові гіганти народжуються далеко від своїх світил, однак невдовзі після народження можуть почати мандрувати системою і, зрештою, опиняються поруч із зорею.

Їхнє потужне гравітаційне поле викидає у космос усі невеликі планети, яким не пощастило опинитися у них на шляху. Зрештою, позбувшись усіх інших, гігантська планета опиняється на самоті. Попередні дослідження планетних систем із гарячими юпітерами справді дуже рідко показували наявність у відповідних системах інших планет.

Що показало нове дослідження

У новому дослідженні вчені виявили, що це не так. Вони звернулися до повного об’єму даних, які за час чотирирічної місії назбирав телескоп NASA Kepler. Звідти вони дістали всі дані щодо систем, у яких виявлено гарячі та теплі юпітери. Останніми називаються газові гіганти з періодами обертання від 10 до 300 діб.

Дослідники використовували варіації часу транзитів для того, аби дізнатися, чи є поруч із ними якась інша планета. І її ознаки були виявлені для 12 відсотків гарячих і 70 відсотків теплих газових гігантів.

На думку вчених, викидання гарячим юпітером інших планет із зоряної системи залежить від того, чи єдиний він газовий гігант у ній, чи ні. Астрономи розраховують, що майбутні дослідження допоможуть зрозуміти, як в усю цю картину вписується наша Сонячна система.