Астрономи створили класифікацію планетних систем

Команда швейцарських астрономів розробила нову схему класифікації планетних систем. Вона складається із чотирьох основних класів.

Колаж, що демонструє основні об’єкти Сонячної системи з дотриманням масштабу їх розмірів та справжніх кольорів. Джерело: wikipedia.org

Наша Сонячна система має дуже вивірену та інтуїтивно зрозумілу будову. Поруч із Сонцем перебувають невеликі скелясті планети, потім йдуть великі газові гіганти, а за ними карликові планети, астероїди пояса Койпера та крижані ядра комет хмари Оорта, що розташовані на найвіддаленіших орбітах.

Проте, незабаром після відкриття перших екзопланет, стало зрозуміло, що така конфігурація зовсім не є типовою. Дослідники виявили безліч систем, зовсім не схожих на нашу. Найбільш поширеним варіантом виявилися системи, що нагадують «горошини в стручку», в яких планети за своїми розмірами та масою схожі на сусідів.

У спробі розібратися в ситуації швейцарські астрономи розробили методику визначення відмінностей та подібностей між планетами тих самих систем. Дослідження показало, що є не дві, а чотири основні системні архітектури. Вони отримали назву «схожі», «упорядковані», «антиупорядковані» та «змішані».

Чотири основні типи планетних систем. Джерело: NCCR PlanetS, Tobias Stierli

До «схожих» належать системи, у яких планети мають приблизно однакову масу. На думку вчених, вони формуються з маломасивних протопланетних дисків навколо зір з невеликою кількістю важких елементів. Класичним прикладом схожої системи є знаменита Trappist-1.

«Упорядковані» системи — це ті, в яких маса планет має тенденцію збільшуватися з віддаленням від зорі. Такою є наша Сонячна система. В «антиупорядкованих» системах все навпаки, маса планети зменшується з віддаленням від зорі. Вчені вважають, що ці архітектури формуються з масивних протопланетних дисків навколо зір, що містять велику кількість важких елементів.

До «змішаних» відносяться системи, в яких маси компонентів сильно відрізняються від планети до планети. Вони виникають із протопланетних дисків середнього розміру.

Слід зазначити, що результати дослідження здивували астрономів. На найпоширеніші «схожі» системи припадає вісім із десяти відомих нам систем. Класом, який найрідше зустрічається, виявилися саме «упорядковані» системи, на кшталт Сонячної.