Радіотелескоп виявив магнітне поле в екзопланети

Складається з 27 антен, комплекс радіотелескопів VLA (Very Large Array), добре відомий не лише астрономам, а й любителям фантастики. Він фігурує у великій кількості художніх творів, включно з фільмами «Контакт» та «Прибуття».

Комплекс переважно використовується для вивчення чорних дір, протопланетних дисків, хмар міжзоряного газу, залишків наднових та інших подібних об’єктів. Нещодавно цей перелік поповнився й екзопланетами. Астрономи використовували VLA для вивчення тіла планетарної маси поза Сонячної системи.

Комплекс VLA. Джерело: NRAO

Йдеться про об’єкт SIMP0136. Він входить до складу групи дуже молодих зір. За наявними даними, його радіус перевищує радіус Юпітера у 1,22 раза, маса — у 12,7 раза, температура поверхні становить близько 825 °C.

SIMP0136 в уявленні художника. Джерело: Caltech/Chuck Carter; NRAO/AUI/NSF

Отже, LP 944-20 знаходиться прямо на кордоні, який розділяє два класи тіл: великі газові гіганти та коричневі карлики. Останні часто називають невдалими зорями. Усередині таких об’єктів можуть йти деякі термоядерні реакції за участю ядер дейтерію та тритію, але їхньої маси недостатньо для того, щоб «підпалити» водень. Тому коричневі карлики швидко остигають, перетворюючись на планетоподібні об’єкти.

VLA вдалося виявити радіовипромінювання, це свідчить про те, що SIMP0136 має дуже сильне магнітне поле. Його потужність у 200 разів перевищує потужність магнітного поля Юпітера. Відкриття важливе з двох причин. По-перше, воно дозволяє вченим краще зрозуміти, як влаштовані магнітні поля великих екзопланет та коричневих карликів. По-друге, у майбутньому, цей метод можна використовувати для пошуку інших подібних об’єктів.

За матеріалами https://public.nrao.edu