Приватна місія з арабськими астронавтами на борту вирушила до МКС

Приватна місія Axiom Space Ax-2 стартувала у неділю ввечері на ракеті компанії SpaceX. На її борту є двоє астронавтів із Саудівської Аравії, американський бізнесмен та жінка, яка найбільше часу провела в космосі.

Старт місії Ax-2
Старт місії Ax-2. Джерело: SpaceX

Місія Ax-2 стартувала

Ввечері 21 травня (23:37 за київським часом) зі стартового майданчика 39А Космічного центра імені Кеннеді стартувала ракета компанії SpaceX. За її допомогою у космос була запущена друга приватна місія компанії Axiom Space. Перша відбулася рік тому і минула не без пригод.

Цього разу троє космічних туристів та командир екіпажу летіли на новій модифікації корабля Dragon, яка називається Freedom. Цей політ став для неї другим. У першому вона доправила на Міжнародну космічну станцію експедицію Crew-4.

За 45 секунд після запуску перший ступінь ракети відділився і здійснив безпечну посадку. Ще за 12 хвилин корабель з астронавтами відділився від ракети. Зараз вони перебувають на орбіті Землі та готуються до стикування з МКС, яке призначено на 15:24 за київським часом у понеділок.

Хто полетів до МКС

Серед чотирьох членів екіпажу Ax-2 найбільша увага прикута до двох представників Саудівської Аравії. Перший астронавт із цієї країни полетів у космос ще 1985 року. Але після нього інші громадяни цієї арабської країни на орбіті нашої планети не бували.

Екіпаж приватної місії.
Екіпаж приватної місії. Джерело: AP Photo/John Raoux

Першим із двох представників Саудівської Аравії є капітан королівських ВПС Алі Аль-Карні. Другою — Раяна Барнаві. До неї у польоті прикута особлива увага, оскільки вона є не тільки першою астронавткою з цієї арабської країни, а й кваліфікованою біологинею-дослідницею. Саме їй доручили провести в космосі експеримент із вирощування стовбурових клітин, який потенційно може стати великим кроком уперед у лікуванні багатьох хвороб.

Третім членом екіпажу Ax-2 є американський бізнесмен Джон Шоффнер. У місії він виконує роль пілота корабля. Для нього цей політ стане втіленням мрії всього життя. Командуватиме екіпажем співробітниця Axiom Space та колишня астронавтка NASA Пеггі Вітсон.

Вітсон цікава не лише тим, що є головою програми пілотованих польотів Axiom Space. Цей політ у космос стане для неї четвертим. За три попередні вона провела на орбіті сумарно 665 діб 22 години й наразі є жінкою, що більше за всіх провела часу за межами Землі.

Чим займатимуться астронавти?

Загалом четверо астронавтів проведуть на МКС вісім діб. Вони ділитимуть станцію з сімома іншими людьми, які зараз перебувають на борту, але програма їхніх досліджень буде повністю незалежною. До неї, зокрема, входить спостереження за власними тілами. Вченим із Translational Research Institute for Space Health (TRISH) дуже цікаво, як мікрогравітація впливатиме на організм людей, які проходили значно простішу підготовку, ніж та, яку зазвичай отримують астронавти.

Крім того, члени експедиції проведуть на МКС ще близько 20 експериментів. Вони охоплюють широкий спектр питань — від досліджень ДНК та раку до утворення хмар, що викликають дощ. Крім того, передбачені освітні програми, що сприятимуть залученню до STEAM (наука, технології, інженерія, мистецтво та математика) людей по всьому світу.