Приватна місія вперше виростить на орбіті стовбурові клітини

Астронавти приватної місії Ax-2, яка стартує наприкінці травня, спробують вперше виростити в космосі стовбурові клітини. Останні здатні перетворюватися на клітини будь-якого типу, тому вони незамінні для лікування багатьох захворювань. Можливо, саме на орбіті їх вдасться отримати у достатній кількості.

Плюрипотентна стовбурова клітина під мікроскопом
Плюрипотентна стовбурова клітина під мікроскопом. Джерело: Cedars-Sinai

Приватна космічна місія

Астронавти місії Ax-2, організованої компанією Axiom Space, спробують виростити в космосі плюрипотентні стовбурові клітини. Політ має розпочатися 21 травня 2023 року о 23:37 за київським часом. Четверо астронавтів, підготовка яких була повністю приватною, полетять на Міжнародну космічну станцію на кораблі компанії SpaceX.

Із собою вони повезуть вантаж із плюрипотентних стовбурових клітин, які здатні перетворюватися на будь-які в організмі людини. Вперше в історії їх помістять у поживне середовище у невагомості та спробують добитися нормального поділу та перетворення на три основні типи клітин.

Робота проводитиметься під керівництвом Інституту регенеративної медицини Cedars-Sinai. Його представники прибудуть на космодром за тиждень до старту і привезуть із собою зразки. Місія триватиме лише тиждень, але вона закладе основу для майбутніх тривалих досліджень стовбурових клітин у невагомості.

Ax-2 стане другою місією, яку Axiom Space організувала та здійснила на борту МКС. Перша, Ax-1, була запущена на борту SpaceX Falcon 9 у квітні 2022 року. Вона доправила чотирьох приватних астронавтів до орбітальної лабораторії на понад два тижні. Це була перша повністю приватна місія на Міжнародну космічну станцію.

Чому стовбурові клітини вирощуватимуть у космосі

Плюрипотентні стовбурові клітини зазвичай існують у зародку людини на певному етапі його існування. Вони здатні перетворюватися на три основні типи клітин, з яких побудований людський організм. Потім ще більше диференціюються, аби утворити різноманітні клітини та органи.

Для досліджень на борту МКС плюрипотентні стовбурові клітини спеціально створили зі звичайних дорослих клітин, повернувши їх до початкового стану. Саме зі стовбуровими клітинами науковці пов’язують надії на подолання багатьох хвороб, які зараз вважаються невиліковними. Проблема полягає лише в тому, що ці біологічні матеріали залишаються дорогим штучним товаром. Гравітація Землі заважає їм нескінченно ділитися без зміни стану.

Саме тому велику надію науковці покладають на вирощування стовбурових клітин у невагомості. Потенційно це дасть можливість отримувати їх мільярдами. Але досі лишається загадкою, чи не дасть невагомість якогось іншого ефекту і як на біологічні процеси вплине підвищений рівень радіації на орбіті.

Джерело www.space.com.