Пряма трансляція запуску телескопа James Webb

25 грудня з космодрому Куру у Французькій Гвіані має відбутися один із найважливіших запусків за останні роки. Ракета Ariane 5 відправить у космос інфрачервоний телескоп James Webb (JWST) — найбільшу, найскладнішу та найдорожчу обсерваторію всіх часів та народів.

Ракета Ariane 5

Для запуску JWST буде використана ракета Ariane 5 модифікації ECA. Вона складається з двох бічних твердопаливних прискорювачів та двох ступенів, що працюють на рідкому паливі. Висота ракети становить 50,5 м, маса у заправленому стані — 780 тонн. Вона здатна вивести до 20 тонн вантажу на низьку навколоземну орбіту та до 10 тонн на геоперехідну орбіту.

Ракета Ariane 5 з телескопом JWST на стартовому майданчику космодрому Куру. Джерело: ESA — S. Corvaja

Ракета Ariane 5 експлуатується з 1996 року. Загалом на рахунку всіх модифікацій носія 111 космічних пусків. 106 були успішними, 3 — частково невдалими (вантаж був виведений на нерозрахункову орбіту), 2 завершилися аваріями.

Час та хронологія запуску James Webb

Пускове вікно для запуску JWST буде відкрите 25 грудня з 14:20 до 14:52 за київським часом (з 12:20 до 12:52 за всесвітнім часом). За сім секунд до старту Ariane 5 активує двигуни першого ступеня. Потім запрацюють бічні прискорювачі. Після їхньої активації запуск ракети вже неможливо зупинити.

Пуск ракети Ariane 5. Джерело: ESA

Бічні прискорювачі забезпечать 90% тяги Ariane 5 у момент відриву від стартового столу. Вони відокремляться від ракети через 135 секунд після запуску. Через 206 секунд після старту відбудеться скидання головного обтічника, і JWST вперше побачить космос. У цей момент носій перебуватиме на висоті 120 км.

Відділення першого ступеня відбудеться через 540 секунд після запуску. Далі увімкнеться двигун другого ступеня. Він має пропрацювати 945 секунд. Якщо піде за планом, JWST відокремиться від другого ступеня через 27 хвилин після запуску. Через 6 хвилин після цього телескоп повинен розгорнути сонячні батареї.

Хронологія очікуваних подій після запуску JWST. Джерело: ESA

Через 12,5 години після запуску JWST належить виконати першу корекцію курсу. Вона необхідна для того, щоб направити апарат до робочої позиції, яка розташовуватиметься на відстані 1,5 млн км від нашої планети в районі точки Лагранжа L2 системи Сонце-Земля. Після цього фахівці розпочнуть поступове розкриття сонцезахисного екрана телескопа, а потім і його основного дзеркала. Ці операції триватимуть кілька тижнів.

Пряма трансляція запуску James Webb

Пряму трансляцію запуску JWST можна переглянути на сайті NASA.

Також буде доступна трансляція Arianespace.