Полярні сяйва та радіація: NASA розповіла про наслідки рекордного сонячного спалаху для Марса

У травні 2024 року Сонце здійснило низку потужних спалахів, що спричинили рекордну геомагнітну бурю на Землі. Наша планета виявилася не єдиною, яка зазнала їхнього впливу. За даними NASA спалахи також досягли Марса, викликавши полярні сяйва.

Сплеск радіації на поверхні

Вчені, які вивчають Марс, давно очікували піку Сонячної активності, щоб дізнатися, як це вплине на планету. 20 травня цього року їм випала така можливість. Сонце здійснило найпотужніший спалах класу Х12. Вироблені ним рентгенівське та гамма-випромінювання, а також корональний викид маси, спрямувалися до Червоної планети. Рентгенівське та гамма-випромінювання, що рухалося зі швидкістю світла, долетіло першим, а заряджені частинки трохи відстали й досягли Марса всього за десятки хвилин.

«Сніг», спричинений потраплянням заряджених частинок у навігаційну камеру
марсохода Curiosity. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Дані марсохода Curiosity свідчать про те, що якби поруч із ним у цей момент стояли астронавти, вони б отримали дозу радіації у 8100 мікрогрей, що еквівалентно 30 рентгенівським знімкам грудної клітини. Хоча це й не смертельно, але це був найбільший сплеск радіації, зафіксований Curiosity з моменту посадки ровера 12 років тому. Те, яка кількість випромінювання досягла поверхні Марса, наочно демонструють зроблені того дня знімки з навігаційних камер марсохода. На них можна побачити «сніг»: білі смуги та цяточки, спричинені потраплянням заряджених частинок у камери.

Curiosity був не єдиним марсіанським дослідником, який відчув на собі всю міць спалаху. Зоряний датчик апарата Mars Odyssey, що використовується для орієнтації, виявився перенасиченим енергією і на деякий час згас. Однак усе могло бути й гірше. У 2003 році заряджені частинки від спалаху, який у підсумку був оцінений як X45, буквально підсмажили детектор випромінювання Mars Odyssey, який спеціально призначався для вимірювання подібних подій.

Полярні сяйва над Марсом

Апарат NASA, що перебуває на марсіанській орбіті, зафіксував ще один наочний ефект недавньої сонячної активності. Мова про полярні сяйва.

Механізм виникнення полярних сяйв на Марсі відрізняється від того, як вони з’являються на Землі. Наша рідна планета захищена від заряджених частинок сильним магнітним полем, яке зазвичай обмежує їх у районі полюсів. Марс давно позбувся свого магнітного поля, і в нього немає щита проти заряджених частинок. Тому, коли вони потрапляють у його атмосферу, полярні сяйва охоплюють всю планету.

Саме так і сталося під час травневих спалахів. Встановленим на бортах MAVEN інструментам вдалося зафіксувати світло від полярних сяйв, що вирували на планеті в період з 14 по 20 травня.

Уже цього року до Марса будуть запущені два зонди ESCAPADE. Вони вивчатимуть магнітосферу планети й те, як вона взаємодіє із сонячним вітром. Їхні дані дадуть змогу доповнити спостереження інших космічних апаратів про те, як спалахи на Сонці впливають на Марс.

Велика втеча: китайська компанія випадково запустила ракету під час випробування