Подвійна система утворилася з двох окремих зір

Астрономи спостерігали, як в туманності, де відбувається зореутворення, одне світило наблизилося до іншого. На своєму шляху воно спотворило лінії магнітного поля.

Новонароджена подвійна система
Подвійна система утворюється у молекулярній хмарі

Новонароджена подвійна система

Астрономи, які спостерігали за молекулярною хмарою L483, побачили, як у ній у достатньо незвичний спосіб формується подвійна система. Ця туманність є звичним місцем зореутворення, і вчені вирішили поспостерігати за нею за допомогою стратосферної інфрачервоної обсерваторії NASA SOFIA.

Зазвичай у таких хмарах магнітні поля спрямовані у певному напрямку. Він паралельний до напрямку, в якому в них рухаються зорі. Однак виявилося, що в одному місці поблизу від новонародженої зорі силові лінії повернуті на 45 градусів.

Для того, аби визначити, що ж там відбувається, вчені використали масив антен ALMA, розташований у Чилі. Він дозволив побачити потоки речовини всередині L483. Виявилося, що поряд із зорею, що так зацікавила вчених, перебуває ще одна.

Судячи зі спостережень, вона утворилася достатньо далеко від першої, хоча й у тій самій молекулярній хмарі. І зараз між ними відбувається гравітаційна та електромагнітна взаємодія, яка має закінчитися утворенням подвійної системи. Якою вона буде, поки що сказати важко, але наразі зорі розташовані на відстані, як від Сонця до Плутона.

Що нового у цій системі

Утворення подвійних систем у молекулярних хмарах є звичайною справою. Це відбувається в один із двох способів. Туманність може виявитися настільки щільною, що дві зорі утворюються дуже близько, й між ними виникає гравітаційна взаємодія. Інший шлях полягає у тому, що протопланетний диск навколо світила виявляється надзвичайно великим, і в ньому утворюється другий об’єкт, де починаються термоядерні реакції.

Утворення системи із двох зір, що випадково зустрілися в космосі, зазвичай вважається неможливим. Вони просто не можуть погасити швидкість одна відносно одної. Однак у досліджуваному випадку йдеться про молоді світила, які все ще формуються і рухаються крізь електрично заряджену хмару.

У цьому випадку опір середовища може виявитися достатнім для того, щоб зорі утворили пари. Схоже, що такий варіант надає найкращі умови для виникнення у подвійній системі планет.