Півмільйона зір: Gaia провела перепис кулястого скупчення

Європейське космічне агентство опублікувало новий реліз даних, зібраних космічним телескопом Gaia. Серед іншого, йому вдалося перерахувати зорі кулястого скупчення Омега Центавра, знайти понад 380 потенційних гравітаційних лінз і точно визначити орбіти близько 150 тисяч астероїдів.

Півмільйона зір Омеги Центавра

Попередній реліз даних Gaia містив відомості про більш ніж 1,8 млрд зір, що дало змогу отримати досить повне уявлення про Чумацький Шлях. Але в галактичному картографуванні залишалися прогалини, однією з яких були кулясті скупчення. Вони є одними з найстаріших об’єктів у Всесвіті, що робить їх особливо цінними для астрономічних досліджень. Проблема полягає в тому, що щільність зір у їхніх центрах настільки висока, що це ускладнює вивчення індивідуальних світил.

Кулясте скупчення Омега Центавра. Джерело: ESA/Gaia/DPAC

Щоб продемонструвати те, як можна заповнити цю прогалину, астрономи обрали Омегу Центавра — найбільше відоме кулясте скупчення в нашій галактиці, а також одне з найближчих до Землі. Його навіть можна побачити на земному небі неозброєним оком.

Результати вивчення кулястого скупчення Омега Центавра. Джерело: ESA/Gaia/DPAC

Замість того щоб фокусуватися на окремих зорях, Gaia увімкнула спеціальний режим, що дає змогу при кожній появі скупчення в полі зору отримувати карту ширшої ділянки неба навколо його ядра. Далі за допомогою алгоритмів дослідники порівнювали знімки та «виокремили» зорі, які є частиною Омеги Центавра. Загалом вони зуміли виявити 526 587 раніше невідомих світил.

Гравітаційні лінзи

Іншим об’єктом інтересу Gaia є гравітаційні лінзи — космічні міражі, що виникають, коли гравітація якогось масивного об’єкта (наприклад, галактичного скупчення) діє, немов збільшувальне скло. Астрономи активно використовують гравітаційні лінзи для вивчення далеких зір і галактик, які самі по собі занадто тьмяні, щоб їх змогли побачити навіть найпотужніші телескопи сучасності.

Інфографіка, присвячена вивченим Gaia гравітаційним лінзам. Джерело: ESA/Gaia/DPAC

Під час вивчення даних Gaia дослідники виявили, що деякі об’єкти на його знімках це не просто яскраві зорі, хоча й схожі на них. Насправді це лінзовані квазари — ядра дуже далеких галактик, у центрах яких розташовані активні чорні діри. Загалом Gaia знайшов 381 кандидата в лінзованні квазари. П’ять — є потенційними хрестами Ейнштейна. Вони виникають у випадках, коли гравітаційна лінза почетверяє зображення об’єкта.

Астероїди та зорі, що пульсують

Gaia також звернула погляд і на ближчі об’єкти, розташовані в нашій Сонячній системі. Мова про астероїди. Новий набір даних містить відомості про 156 823 малих тіла, що дає змогу набагато точніше визначити їхні орбіти. Очікується, що в майбутньому Gaia доповнить його інформацією про комети, супутники планет та інші астероїди. Це дасть змогу значно поліпшити уявлення про наших космічних сусідів.

Розподіл орбіт вивчених Gaia астероїдів. Джерело: ESA/Gaia/DPAC

І, нарешті, до каталогу Gaia потрапили дані про динаміку 10 тисяч пульсуючих і подвійних червоних зірок-гігантів. Вони допоможуть астрономам зрозуміти, як ці дивовижні світила змінюються з плином часу.