Піщані хмари та кам’яні дощі: James Webb вивчив атмосферу «розпухлої» екзопланети

Використовуючи можливості телескопа James Webb (JWST), команда європейських астрономів вивчила атмосферу «розпухлої» екзопланети WASP-107b. Їм вдалося виявити там водяну пару, сірку й навіть піщані хмари.

WASP-107b в уявленні художника. Джерело: Klaas Verpoest, Johan Van Looveren, Leen Decin

WASP-107b обертається навколо помаранчевого карлика, розташованого за 200 світлових років від Землі. Її орбіта проходить на відстані всього в 0,056 а.о. (8,4 млн км) від батьківської зорі. Цей світ є однією з найбільш «роздутих» екзопланет, відомих астрономом. За розмірами WASP-107b можна порівняти з діаметром Юпітера, проте її маса становить лише 12% від юпітеріанської. Екзопланета має вельми протяжну атмосферу, що простягається в навколишній простір на десятки тисяч кілометрів.

Така особливість робить WASP-107b досить привабливою ціллю для астрономів, оскільки дає змогу зазирнути у внутрішні шари її атмосфери. З цією метою вони залучили JWST. Спостереження, проведені в середньому інфрачервоному діапазоні, дали змогу зробити низку відкриттів. Так, JWST не вдалося знайти жодних слідів метану, що вказує на потенційно теплу внутрішню частину планети.

Спектр экзопланеты WASP-107b. Источник: Michiel Min / European MIRI EXO GTO team / ESA / NASA

Водночас в атмосфері WASP-107b було знайдено діоксид сірки, що стало великим сюрпризом для дослідників, бо попередні моделі передбачали його відсутність. Очевидно, вся справа в «пухнастості» екзопланети. Через неї високоенергетичні фотони можуть проникати вглиб атмосфери та запускати реакції, необхідні для утворення діоксиду сірки.

JWST також вдалося знайти сліди водяної пари в атмосфері WASP-107b. Але, можливо, найцікавішою знахідкою стали силікатні частинки, з яких складаються її хмари. Земні хмари складаються з крапель води й кристаликів водяного льоду. Але на WASP-107b, атмосфера якої розігріта до дуже високих температур, цю роль відіграють силікати. Їхні пари підіймаються вгору, конденсуються й утворюють силікатні хмари, з яких час від часу випадають кам’яні дощі. Після цього весь цикл повторюється знову.

За матеріалами https://fys.kuleuven.be