James Webb виявив кам’яні хмари на невдалій зорі

Космічний телескоп James Webb підтвердив існування силікатних хмар в атмосфері коричневого карлика VHS 1256-1257 b. Це відкриття є важливою віхою на шляху до розуміння влаштування «невдалих зір».

Коричневий карлик в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

VHS 1256-1257 входить до складу системи, яка складається з двох червоних карликів, розташованих на відстані 72 світлових років від Сонця. Його маса у 19 разів перевищує масу Юпітера.

Астрономи класифікують такі об’єкти, як коричневі карлики. Вони займають проміжне положення між планетами-гігантами та зорями. З одного боку, їх маси недостатньо для того, щоб у їхніх надрах «запустилися» постійні реакції термоядерного синтезу на основі атомів водню (через це вони й отримали свою назву «невдалих зір»). З іншого, на відміну від планет, усередині коричневих карликів все ж таки можуть відбуватися деякі реакції за участю ядер дейтерію та літію. Але, за астрономічними мірками, вони тривають недовго, після чого коричневі карлики поступово остигають.

Попередні спостереження показали, що VHS 1256-1257 b має червоний відтінок. Астрономи пов’язали це з наявністю хмар у його атмосфері.

Для перевірки цього припущення дослідники залучили космічний телескоп James Webb (JWST). Йому вдалося отримати спектр VHS 1256-1257 b, який показав, що в його атмосфері поширені вода, метан, чадний та вуглекислий газ, натрій та калій.

JWST також вдалося знайти хмари в атмосфері коричневого карлика. Вони являють собою довгі структури, які складаються з силікатних частинок субмікронного розміру (скоріше за все, це такі мінерали як форстерит, енстатит та кварц). Подібні хмари були передбачені раніше, але до JWST їх існування не вдавалося підтвердити.

Раніше ми розповідали, як JWST знайшов органічні молекули у протопланетному диску навколо молодої зорі.

За матеріалами https://www.sciencealert.com