James Webb виявив органічні речовини у протозорі

Під час спостережень космічний телескоп James Webb (JWST) виявив сліди багатьох складних органічних сполук на околицях молодої протозорі IRAS 15398-3359. Вони входять до складу крижаних частинок протопланетного диска, який її оточує.

Загадка утворення складних органічних молекул

Механізм утворення складних органічних молекул у системах протозір є одним із найважливіших в астрохімії. Вони можуть бути попередниками пребіотичних сполук, які заклали основу виникнення життя на Землі.

Вважається, що складні органічні молекули утворюються у поверхневому шарі крижаних порошин. Однак, донедавна, астрономам вдавалося знаходити їх лише у газі навколо протозір. Також їх виявляли у деяких крижаних тілах Сонячної системи, наприклад, кометах. Але завдяки JWST астрономи отримали можливість спостерігати їх безпосередньо у крижаних частинках протопланетного диска.

Хімічний аналіз протозорі

Знахідка була зроблена у межах програми CORINOS (COMs Origin Investigated by the Next Generation Observatory in Space). Її метою була протозоря IRAS 15398-3359, яка розташована у молекулярній хмарі Lupus 1, на відстані 505 світлових років від Землі. Вона належить до класу 0. Це означає, що протозоря дуже молода (її ефективна температура становить менше – 200 ° C) та у неї проглядається лише газопилова оболонка.

Зроблені JWST зображення IRAS 15398-3359. Джерело: Klaus M. Pontoppidan et al. / arXiv, 2022

Завдяки використанню інструмента MIRI, JWST вдалося зафіксувати низку речовин, які входять до складу крижаних частинок диска навколо IRAS 15398-3359. Серед них метан, аміак, вуглекислий газ та декілька органічних сполук. Крім того, JWST вдалося зняти вироблені протозорею джети та створені ними складні структури.

За словами вчених, результати спостережень наочно демонструють можливості JWST з вивчення протозір. Вони сподіваються, що нова обсерваторія допоможе їм знайти відповіді на низку важливих питань, які до цього вислизали від дослідників.

Ви також можете почитати про те, як JWST побачив пару зір, які випускають кільця газу.

За матеріалами https://arxiv.org