James Webb побачив пару зір, що випускають кільця газу

Космічний телескоп побачив декілька кілець, що оточують віддалений об’єкт. Насправді він є парою світил, зоряні вітри яких періодично стикаються та створюють газові кільця.

Система WR 140, оточена кільцями, як її бачить James Webb
Система WR 140, оточена кільцями. Джерело: JWST/MIRI/Judy Schmidt

Зоря, оточена кільцями

Космічний телескоп James Webb побачив навколо зорі під назвою WR 140, що віддалена від нас на відстань 5600 св. років кільцеву структуру. Спотворення у вигляді кілець навколо джерел інфрачервоного світла часто зустрічаються на світлинах нової обсерваторії. Вони викликані явищем дифракції.

Однак цього разу кілька кілець, що оточують зорю цілком реальні. І вчені вже знайшли дивовижне пояснення їх виникненню. Справа тому, що WR 140, яка знаходиться у сузір’ї Лебедя являє собою надзвичайно рідкісну подвійну систему.

Перший її компонент являє собою зорю Вольфа-Райє. Це — дуже масивні об`єкти, які знаходяться на пізніх стадіях свого існування. Водень на них майже закінчився і вони переважно складаються з гелію. Світила швидко втрачають свою масу у вигляді сонячного вітру.

Друга зоря належить до класу О. Це найгарячіші у Всесвіті та досить масивні зорі. Вони також мають дуже потужні зоряні вітри. Життя їх, як правило, достатньо коротке.

Механізм утворення кілець

Але найцікавішою WR 140 є через характер обертання її компонентів. Вони рухаються не по кругових орбітах. У обох зір вони є сильно еліптичними. Тому існують точка найбільшого віддалення (апоастр) та найбільшого наближення (періастр).

І ось при наближенні до останнього вітри обох світил, які вириваються з їх поверхні зі швидкістю близько 3000 км/с стикаються і утворюють ударні хвилі у речовині навколо зір. З одного боку це викликає спалахи випромінювання у ряді діапазоні. З іншого, конденсується велика кількість пилу, який із часом видувається назовні, поступово розширюється та остигає.

Механізм утворення  кілець
Зближення зір, що породжує викиди газу. Джерело: NASA, ESA, Joseph Olmsted/STScI

Але відбувається це достатньо повільно. Тому утворюється своєрідний пузир з пилу, який ми бачимо як кільце навколо WR 140. А оскільки відбувається це при кожному проходженні періастру, то виникає система оболонок, яка схожа на річні кільця дерева.

І так само як у дерева, кільця у зорі можуть розповісти про її минуле. Вже підраховано, що період обертання компонентів WR 140 складає 7,94. Року. А усього кілець нараховується біля 20. Тож, вони утворилися за останні 160 років.

За матеріалами: www.sciencealert.com