Hubble вивчив «Бетельгейзе на стероїдах»

У журналі The Astronomical Journal була опублікована стаття, присвячена результатам вивчення зорі VY Великого Пса — червоного надгіганта, який ще кілька століть тому можна було побачити на небі неозброєним оком. Відтоді блиск цієї зорі впав у 6 разів і тепер її можна спостерігати лише в телескопи.

VY Великого Пса в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, R. Humphreys (University of Minnesota), J. Olmsted (STScI)

VY Великого Пса розташована на відстані близько 4 тис. світлових років. Вона в 17 разів масивніша та в 1420 разів більша за Сонце. Якщо помістити це світило в центр Сонячної системи, то його межа пройшла б між орбітами Юпітера та Сатурна.

Колаж із зроблених телескопом Hubble знімків зорі VY Великого Пса та її концептів. Джерело: NASA, ESA, R. Humphreys (University of Minnesota), J. Olmsted (STScI)

Використовуючи телескоп Hubble, вчені провели комплексне дослідження VY Великого Пса. Виявилося, що вмираюче світило оточене відносно компактними скупченнями матерії. Виходячи з відстані до нього, астрономи вирахували, що ці згустки були вивергнуті ним приблизно 100-200 років тому. Крім того, VY Великого Пса оточена величезною пиловою хмарою розміром близько 1,6 трлн км. Її речовина блокує випромінюване зорею світло, через що її яскравість помітно знижується. Щось схоже (але в набагато меншому масштабі) спостерігалося наприкінці 2019 — початку 2020 року з іншим червоним надгігантом Бетельгейзе, блиск якого спочатку знизився приблизно втричі, а потім знову повернувся до звичних значень.
Якщо продовжити порівняння двох надгігантів, то варто сказати, що VY Великого Пса помітно активніша, завдяки чому астрономи навіть прозвали її «Бетельгейзе на стероїдах». Вона викидає в космічний простір приблизно в 100 разів більше речовини, причому маса деяких викидів вдвічі перевищує масу Юпітера. Hubble також зміг розглянути гігантські плазмові дуги, що оточують зорю. Ці структури схожі на протуберанці, тільки набагато більші й простягаються на відстані близько тисяч астрономічних одиниць. Вони являють собою речовину, викинуту в минулому.

Пилова хмара, що оточує VY Великого Пса. Джерело: NASA, ESA and R. Humphreys (University of Minnesota)

Виходячи з активності та розмірів VY Великого Пса, астрономи вважають, що ця зоря фактично перебуває при смерті. Вона вже втратила більшу частину своєї початкової маси і впродовж найближчих 100 тис. років має або перетворитися на наднову, або ж «напряму» сколапсувати в чорну діру.