Під час глобальних бур на Марсі формуються пилові «вежі»

Минулого року на Червоній планеті вибухнула глобальна пилова буря. Її основною жертвою став марсохід Opportunity. Через пил, що закрив небо, сонячні батареї ровера не змогли виробляти достатню для продовження роботи кількість енергії, і він перестав виходити на зв’язок із Землею.

Вигляд Марса у звичайних умовах і під час глобальної пилової бурі. Джерело: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Але попри цю втрату, зібрана під час спостережень бурі інформація дала змогу виявити невідомі раніше особливості атмосферних процесів сусідньої планети. Виявилося, що під час подібних подій в атмосфері Марса формуються своєрідні «вежі» — пилові стовпи, що піднімаються на десятки кілометрів над його поверхнею.

Спостереження показали, що марсіанські пилові «вежі» можуть сягати висоти 80 км — це набагато вище за атмосферний шар, у якому зазвичай розсіяний пил. На цій позначці їхній діаметр іноді становить близько 500 км. Під час руйнування вежі формують потужні пилові хмари на висоті 56 км. Найбільші з них могли б накрити всю континентальну частину США.

За словами вчених, зазвичай термін життя пилових структур у марсіанській атмосфері не перевищує кількох днів. Але під час глобальних бур все змінюється. Нижні шари «веж» отримують постійне «підживлення», що дозволяє їм існувати по 20-25 днів.

Виявлення «веж» важливе не тільки для розуміння особливостей марсіанських глобальних пилових бур. Вони також можуть пояснити причину втрати Марсом значної частини води. На думку дослідників, ці структури здатні відігравати роль своєрідного «космічного ліфта». Коли пил нагрівається, висхідні потоки забирають молекули водяної пари у верхні шари атмосфери. Там під дією сонячного ультрафіолету вони розпадаються на кисень і водень та безповоротно випаровуються в космос.

За матеріалами https://www.jpl.nasa.gov