Perseverance прислав дивовижне відео сонячного затемнення на Марсі

Крихітний супутник Марса Фобос вимальовується на тлі Сонця на дивовижних кадрах сонячного затемнення, знятих марсоходом Perseverance. Знімкування відбулася 2 квітня 2022 року, коли марсохід зробив невелику зупинку на шляху до давньої дельти висохлої річки кратера Єзеро. Під час невеликої перерви апарат спостерігав за крихітним супутником, що проходить на тлі Сонця.

«Ці спостереження можуть допомогти вченим краще зрозуміти орбіту Фобоса. А також, як його гравітація впливає на марсіанську поверхню, формуючи кору та мантію Червоної планети», — заявили представники Лабораторії реактивного руху NASA (JPL) у Південній Каліфорнії, яка управляє місією Perseverance.

Спостереження за сонячними затемненнями проводили інші апарати на Марсі, наприклад, Curiosity. Але Perseverance отримав потужну відеокамеру Mastcam-Z, здатну записати цю подію у кольорі та з найвищою частотою кадрів, яка раніше не була досяжна іншим марсоходам.

Факти про Фобос

Фобос приблизно в 157 разів менший за земний Місяць. Він є одним із двох природних супутників Марса. Дослідники кажуть, що Фобос перебуває у смертельній спіралі над Марсом і, ймовірно, вріжеться на поверхню Червоної планети за кілька десятків мільйонів років. Інший — Деймос — навіть ще менший за Фобос. Вчені вважають, що Фобос і Деймос можуть бути колишніми астероїдами, захопленими гравітацією Марса.

Сонячні затемнення на Марсі

За весь час перебування космічних апаратів та марсоходів на Червоній планеті було здійснено кілька десятків спостережень за Сонячними затемненнями. Станом на 2022 рік Curiosity, Opportunity та Spirit спільно спостерігали 40 затемнень Фобоса та вісім проходжень Сонця Деймосом.

Сонячне затемнення
Сонячне затемнення Деймосом і Фобосом

Якщо Opportunity і Spirit могли лише робити фото, то вдосконалені можливості Curiosity дозволили марсоходу знімати відео сонячних затемнень. Вони були чорно-білими, з низькою частотою кадрів, натомість дозволили спостерігати за космічним явищем «наживо».

Mastcam-Z від Perseverance зробив ще більший крок уперед для космічних спостережень. У новій відеокамері була проведена модернізація в порівнянні з системами своїх попередників. На ній був встановлений фільтр, схожий на сонцезахисні окуляри, що зменшує інтенсивність сонячного світла, дозволяючи вченим бачити нерівності та виступи в контурах Фобоса, а також групу сонячних плям на Сонці.

Місія Perseverance полягає у пошуку ознак давнього життя на Марсі, а також у збиранні та зберіганні десятків зразків, які можуть містити свідчення існування скам’янілих організмів Червоної планети. NASA та Європейське космічне агентство планують повернути ці зразки на Землю у межах кампанії з повернення зразків упродовж наступного десятиліття.

Нагадаємо, що раніше Perseverance надіслав на Землю п’ятигодинний запис звуків на Марсі.