Острів в озері лави: апарат Juno розкрив секрети Іо

Вчені з NASA опублікували дві комп’ютерні анімації, складені на основі даних, зібраних місією Juno. Вони демонструють деякі з найдивовижніших пам’яток вулканічного місяця.

Супутник-вулкан

Іо є найбільш геологічно активним світом Сонячної системи. На поверхні цього супутника знаходяться сотні активних вулканів. Вони безперервно вивергаються, видозмінюючи його ландшафт.

Знімок Іо, зроблений зондом Junom. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Jason Perry

Така неймовірна активність зумовлена комбінацією приливних взаємодій між Іо та Юпітером, а також його іншими великими супутниками — Європою і Ганімедом. Безперервні виверження постійно «перекроюють» карту Іо і забарвлюють її поверхню в різні відтінки жовтого, білого, червоного, чорного і зеленого кольорів.

У грудні 2023 і лютому 2024 року апарат Juno здійснив два рекордно близьких прольоти Іо. Земний посланець пройшов на відстані всього 1500 км від її поверхні, зробивши перші якісні знімки північної півкулі супутника. Фахівці місії використали ці дані, щоб створити моделі деяких із найдивовижніших пам’яток Іо.

Лавові озера та незвичайні гори

Перша анімація демонструє Патеру Локі — 200-кілометрову вулканічну западину, розташовану поблизу екватора Іо. Вона заповнена рідиною. Але це не вода, як на нашій Землі, і не рідкий метан, як на Титані. Озера Іо заповнені лавою, яку удосталь постачають її вулкани.

Найдивовижніше полягає в тому, що, судячи з даних Juno, у Патері Локі існує повноцінний острів. Найімовірніше, подібні острови розташовуються і в інших лавових озерах Іо.

Друга анімація Juno демонструє не менш химерний об’єкт — формацію вельми незвичайної форми. Фахівці місії неофіційно прозвали її «крута гора». Її походження, безсумнівно, теж пов’язане з вулканічними процесами, що відбуваються на поверхні Іо, проте точний механізм формування поки залишається під питанням.