Несамовита Іо: місія Juno зазнімкувала найактивніше тіло Сонячної системи

3онд Juno здійснив рекордно близький проліт Іо. Йому вдалося отримати низку унікальних зображень супутника, що демонструють його вулканічну поверхню.

Вулканічний світ

Іо є найбільш вулканічно активним світом Сонячної системи. На поверхні цього супутника знаходяться сотні активних вулканів, які безперервно вивергаються, видозмінюючи його ландшафт. Протяжність їхніх лавових потоків може досягати сотень кілометрів. Також на Іо існують цілі озера, заповнені розплавленою сіркою.

Знімок Іо, зроблений зондом Juno з дистанції 2800 км. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill

Така неймовірна активність зумовлена комбінацією приливних взаємодій між Іо та Юпітером, а також його іншими великими супутниками — Європою і Ганімедом. Безперервні виверження постійно «перекроюють» карту Іо і забарвлюють її поверхню в різні відтінки жовтого, білого, червоного, чорного та зеленого кольорів. Через це вчені іноді жартома порівнюють цей супутник із піцою.

На додачу до всього, гази й частинки твердої речовини, що викидаються вулканами Іо, взаємодіють із магнітосферою Юпітера і підсилюють її. Через це орбіта супутника фактично проходить всередині одного з потужних радіаційних поясів планети-гіганта. Рівень випромінювання на поверхні Іо такий, що людина отримала б смертельну дозу радіації всього за кілька годин.

Рекордне зближення з Іо

За час своєї місії, Juno вже здійснив низку візитів до Іо. Але зближення 30 грудня стало рекордним. Апарат пролетів на відстані всього в 1500 км від його поверхні. Вчені скористалися цією можливістю, щоб вивчити вулканічний місяць детальніше, а також зробити знімки.

Отримані Juno знімки демонструють, наскільки нетиповий вигляд має Іо порівняно з більшістю інших супутників планет. Крім зовсім іншого кольору поверхні, можна також звернути увагу на те, що на Іо практично немає кратерів. Завдяки постійним виверженням шрами від космічних бомбардувань дуже швидко затягуються.

Зображення Іо, отримане зондом Juno. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Jason Perry

3 лютого Juno знову зустрінеться з Іо і знову пройде на відстані 1500 км від його поверхні. У майбутньому апарат здійснить ще кілька візитів до Іо, але щоразу дистанція збільшуватиметься.