Juno готується до рекордної зустрічі з вулканічним супутником Юпітера

30 грудня зонд Juno здійснить найближчий, за весь час своєї місії, візит до Іо. Земний посланець пролетить на відстані всього в 1,5 тисячі км від вулканічної поверхні супутника. За останні 20 років ще жоден космічний апарат не наближався так близько до Іо.

Найактивніший світ Сонячної системи

Іо є найбільш вулканічно активним світом Сонячної системи. На поверхні цього супутника знаходяться сотні активних вулканів, які безперервно вивергаються, видозмінюючи його ландшафт. Протяжність їхніх лавових потоків може досягати сотень кілометрів. Також на Іо існують цілі озера, заповнені розплавленою сіркою.

Знімок Іо, зроблений зондом Juno з дистанції 11 700 км. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Ted Stryk

Причиною такої активності є приливні взаємодії. Свій внесок робить, як гравітація Юпітера, так і його супутників — Європи та Ганімеда. Вона в буквальному сенсі розтягує та стискає супутник, через що його надра перебувають у стані лавового океану.

Не дивно, що вчені використовують будь-яку можливість, щоб зібрати більше інформації про Іо. Цього року Juno вже здійснив кілька прольотів супутника, але запланований на 30 грудня візит, стане рекордним. Востаннє космічний апарат наближався до Іо на меншу дистанцію у 2002 році (це був зонд Galileo).

Рекордний проліт Іо

Під час майбутнього прольоту Juno займеться вивченням вулканічної активності Іо. Інструмент JIRAM (Jovian Infrared Auroral Mapper), який працює в інфрачервоному діапазоні, збиратиме теплові сигнатури, що випромінюються вулканами та кальдерами. Прилад Stellar Reference Unit (зоряний датчик) отримає зображення поверхні з найвищою роздільною здатністю на сьогодні. А камера JunoCam зробить кольорові знімки у видимому світлі.

Знімок Іо, зроблений апаратом Juno 15 жовтня 2023 року. Стрілочка вказує на вулканічний викид. На знімку також видно шуми, викликані впливом радіації на камеру. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

Варто зазначити, що за останні місяці наслідки суворої радіаційної загрози в околицях Юпітера почали позначатися на JunoCam. На знімках, зроблених під час останнього прольоту, видно скорочення динамічного діапазону камери та появу шумів. Команда інженерів працює над тим, щоб зменшити шкоду від випромінювання і зберегти працездатність JunoCam.

3 лютого Juno знову зустрінеться з Іо і знову пройде на відстані 1500 км від його поверхні. Ці два прольоти зменшують перицентр його орбіти з 38 до 33 днів. У майбутньому апарат здійснить ще кілька візитів до Іо, але щоразу дистанція збільшуватиметься.

Починаючи з квітня 2024 року, космічний апарат почне серію експериментів, під час яких дослідить верхні шари атмосфери Юпітера. Це надасть ключову інформацію про форму та внутрішню будову планети. Місія Juno розрахована на роботу до кінця 2025 року.