OSIRIS-REx відвідає найнебезпечніший астероїд у світі

25 квітня NASA оголосила про рішення продовжити вісім міжпланетних місій. Деякі з них отримали нові цілі. Найцікавіше завдання дісталося апарату OSIRIS-REx. Він має відвідати 370-метровий астероїд Апофіс (99942 Apophis), що колись вважався найнебезпечнішим у Сонячній системі.

Астероїд Апофіс

Апофіс був відкритий 2004 року. Проведені після виявлення астероїду попередні розрахунки викликали сенсацію. Вони показали, що існує можливість 2,7%, що 13 квітня 2029 року Апофіс зіткнеться із Землею.

Навколоземний астероїд в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

За оцінками експертів, при зіткненні Апофіса із Землею виділилася б енергія, еквівалентна вибуху 1200 мегатонн тротилу. Удар по суші призвів би до утворення п’ятикілометрового кратера та спустошення тисяч квадратних кілометрів території. Падіння Апофіса в океан призвело б до виникнення гігантського цунамі, що накрив узбережжя багатьох країн.

Модель поверхні астероїда Апофіс. Джерело: UArizona/JPL/Arecibo

Не дивно, що на якийсь час Апофіс став темою номер один у світових новинах. На щастя, досить швидко прояснилося, що попередні оцінки його небезпеки були завищені. Детальніші розрахунки показали, що в 2029 році астероїд пройде на відстані 38 тисяч км від Землі. Щоправда, залишалася невелика ймовірність, що це зближення змінить орбіту Апофіса таким чином, що він зіткнеться з нашою планетою у 2036 році. Але наступні спостереження виключили будь-яку можливість падіння астероїда Землю впродовж найближчих ста років.

OSIRIS-REx вирушає до Апофіса

Попри те, що Апофіс втратив титул найнебезпечнішого астероїда у світі, він, як і раніше, становить величезний науковий інтерес, а його зближення із Землею 2029 року стане однією з головних астрономічних подій десятиліття. Астероїд пройде всередині орбіт геостаціонарних супутників і буде помітний на земному небі неозброєним оком. Не дивно, що багато космічних агентств давно розглядали можливість відправити до Апофіса автоматичний розвідник.

OSIRIS-REx біля поверхні астероїда Апофіса. Джерело: Heather Roper

Нещодавно NASA знайшла варіант, як вивчити Апофіс. Вибір аерокосмічної адміністрації припав на апарат OSIRIS-REx, який зараз повертається до нашої планети зі зразками речовини астероїда Бенну. У вересні 2023 року він скине на Землю капсулу із зібраними матеріалами, після чого «звільниться». При цьому всі системи апарата працюють у штатному режимі, й у нього залишився значний запас палива, що дозволяє відвідати якесь інше мале тіло. Після аналізу всіх наявних варіантів керівництво NASA вирішило відправити апарат до Апофіса. Сама ж місія змінить назву на OSIRIS-APEX (OSIRIS-APophis EXplorer).

OSIRIS-APEX досягне Апофіса у квітні 2029 року, лише через кілька днів після його зближення із Землею. Впродовж 18 наступних місяців апарат вивчатиме астероїд і те, як земна гравітація вплинула на його орбіту. Крім того, OSIRIS-APEX виконає кілька маневрів, під час яких наблизиться до Апофіса, а потім активує свої двигуни. Ця операція має оголити підповерхневі шари астероїда і дозволити вивчити їхню будову та хімічний склад.

Ви також можете почитати про плани Китаю змінити орбіту потенційно небезпечного навколоземного астероїда.

За матеріалами https://www.asteroidmission.org