Новий метод дозволив знайти сотні залишків наднових

Науковці використали новий метод пошуку залишків наднових, що побудований навколо використання потужного спектрометра MUSE, встановленого на Дуже великому телескопі в Чилі. Завдяки йому науковці знайшли сотні нових об’єктів.

Залишок наднової
Залишок наднової. Джерело: cdn.britannica.com

Кисень у залишках наднових

За допомогою нового методу, що використовує можливості спектроскопа Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE), астрономи виявили 307 нових залишків наднових, в тому числі сім рідкісних, багатих на кисень. Результати дослідження були представлені в науковій статті, опублікованій 10 вересня на сервері препринтів arXiv.

Залишки наднових (SNR) — це дифузні структури, що розширюються в результаті вибуху наднової. Вони містять викинутий матеріал, що розширюється від вибуху, та інший міжзоряний матеріал, який був підхоплений ударною хвилею від зорі, що вибухнула.

Деякі залишки наднових демонструють сильне випромінювання кисню у видимому світлі, й завдяки цьому відомі як багаті на кисень залишки наднових. Однак багаті на кисень SNR зустрічаються рідко. На сьогодні у нашій Галактиці та Магелланових Хмарах було виявлено лише вісім таких об’єктів. Проте природа цих SNR та їхній зв’язок із конкретними надновими (SNe) все ще недостатньо вивчені.

Дивовижні залишки наднових

Тепер команда астрономів під керівництвом Тимо Кравцова з Європейської південної обсерваторії (ESO) в Чилі повідомляє про нові знахідки, які можуть поглибити наші знання про багаті на кисень залишки наднових. Використовуючи новий метод виявлення SNR, їм вдалося відкрити сотні нових залишків за допомогою MUSE, встановленого на Дуже великому телескопі (VLT) ESO, в тому числі й ті, що випромінюють кисень.

У своїх результатах команда ідентифікувала 307 залишків наднових у різних галактиках у дослідженні PHANGS-MUSE, яке є частиною проєкту «Фізика з високою кутовою роздільною здатністю у ближніх галактиках» (PHANGS). З цієї вибірки вони виявили емісію кисню в 35 наднових, і після подальшого дослідження сім з них виявилися багатими на кисень, оскільки вони демонстрували надзвичайно сильні й широкі кисневі лінії.

Згідно з цією роботою, у більшості виявлених SNR є аналоги в рентгенівському випромінюванні, які мають світність у діапазоні 10–100 ундецильйонів ерг/с. Астрономи зазначають, що це близько до межі ультраяскравих рентгенівських джерел (ULXs) і до межі Еддінгтона для об’єктів нейтронної зоряної маси.

Подальші плани

Крім того, через схожість між виявленими багатими на кисень надновими та старими надновими / молодими надновими зорями, дослідники провели пошук відомих наднових у місцях їхнього розташування у зразку. Однак таких SNe не знайшли.

Підсумовуючи результати, автори статті зазначили, що їхнє дослідження ще раз підкреслило рідкісність багатих на кисень залишків наднових. Вони планують поширити свій новий метод на інші сусідні галактики, сподіваючись виявити більше багатих на кисень наднових, що може пролити більше світла на походження і властивості цих залишків.

За матеріалами universemagazine.com