Northrop Grumman створить двигуни для місії з доставлення марсіанського ґрунту

Компанія Northrop Grumman отримала від NASA 60-мільйонний контракт на розробку рухової установки MAPS (Mars Ascent Propulsion System). Її планують встановити на борту повертального модуля, який буде залучений до спільної американо-європейської місії MSR (Mars Sample Return). Її мета — доставлення на Землю зразків марсіанського ґрунту, зібраних ровером Perseverance (для цього марсохід оснащений набором спеціальних капсул).

Концепт американо-європейської місії MSR з доставлення на Землю зразка марсіанського ґрунту. Джерело: NASA/JPL

Наразі план місії MSR має такий вигляд. До сусідньої планети запустять два апарати — Mars Ascent Vehicle (MAV), розробкою якого займається NASA, і Earth Return Orbiter (ERO), який створюється ESA. Перший із них доставить на марсіанську поверхню невеликий ровер і повертальний модуль, а другий вийде на ареоцентричну орбіту.

Ровер підбере зібрані марсоходом Perseverance зразки марсіанського ґрунту та перевантажить їх на повертальний модуль. Останній стартує з поверхні Марса, зістикується з ERO та «передасть» йому капсули з ґрунтом. Після цього європейський апарат покине ареоцентричну орбіту й ляже на зворотний курс до нашої планети.

Концепт MAV. Джерело: NASA/JPL

Варто зазначити, що ні NASA, ні ESA поки що не дали «зеленого світла» проєкту MSR. Причина полягає в його вартості. У разі реалізації він стане однією з найдорожчих міжпланетних місій в історії. За приблизними підрахунками, на створення двох апаратів знадобиться близько 4,5-5 млрд доларів (і це без урахування витрат на ровер Perseverance, який вже працює). Проте укладення контракту з компанією Northrop Grumman і останні заяви двох аерокосмічних агентств свідчать, що вони серйозно опрацьовують проєкт і його шанси на реалізацію досить високі. Так, нещодавно ESA повідомила, що планує доручити будівництво ERO концерну Airbus Defence and Space. Зі свого боку, за виготовлення MAV відповідатиме Космічний центр ім. Маршалла.

За матеріалами https://www.nasa.gov